Lockdown 2

Ondernemen in coronatijd: Niek van Lieverloo van Kasteel Maurick

Ondernemen in coronatijd. Hoe gaat het met ‘onze’ chefs en eigenaren? Waar halen ze voldoening uit nu het restaurant opnieuw gesloten is, wat doen ze om geïnspireerd te blijven en hoe zien ze de toekomst van de gastronomie? In deze aflevering Niek van Lieverloo van Kasteel Maurick in Vught.

De horeca zit dicht. Wat doe je nu waar je voldoening uit haalt?
‘Plannen maken voor de langere termijn, realiseren van een pop-up hotel, aanbrengen van een buitenbar en een picknicktuin, en we hebben er een tweede kasteel bij genomen. Met een huurcontract van vijf jaar om het verlies sneller in te kunnen halen en om in te spelen op de vraag naar trouwlocaties, omdat die bij veel bedrijven vol zitten vanwege het doorschuiven van trouwerijen. Ook hebben we Kasteel Maurick helemaal opnieuw geschilderd.’

‘Daarnaast ga ik lekker naar de sauna om mijn hoofd leeg te maken of neem ik een heerlijke massage met aansluitend een smakelijke thuismaaltijd op niveau. Of ik leg een heerlijk stuk côte de boeuff op de barbecue.’

‘Naast deze punten hebben we een takeaway high tea en een wafelkraam met warme kersen, slagroom, glühwein, chocomel, koffie en thee. Ook is er een plan in de maak om op onze parkeerplaats een drive-thru winterfair te realiseren met daarin diverse foodconcepten. Denk aan hamburgers, oesters, tapas en dergelijke. Daarnaast kun je ook in samenwerking met bedrijven pakketten voor personeel laten afhalen met daarbij de passende gepersonaliseerde uitstraling en beleving van het bedrijf.’

Wat doe je om culinair geïnspireerd te blijven, zodat je ouderwets kunt vlammen als de horeca weer open mag?
‘Ik reis altijd erg veel. Ik heb mijn aantekeningen erbij gepakt en ben op basis daarvan gerechtjes gaan creëren. Denk aan afgelopen jaar Tel Aviv, Colombia en Zuid-Afrika. En ik bezoek mijn leveranciers, bijvoorbeeld Frodo en Piet, om te kijken welke groenten we kunnen kweken voor komend jaar.’

Hoe zie jij de toekomst van de gastronomie in Nederland?
‘Ik denk dat gasten steeds bewuster voor een bijzondere plek kiezen. Ook verwacht ik dat kleine zaken waar je heel dicht op elkaar moet zitten, iets minder in trek zullen gaan zijn en zaken waar je ruimte hebt, aantrekkelijker worden. Beleving en uitstraling zijn dus in de toekomst heel belangrijk. In een omgeving waar gasten meer regionale producten geserveerd krijgen en meer bewust en verantwoord eten. Vernieuwend innovatief.’

Benieuwd naar de takeawaymogelijkheden van Kasteel Maurick? Reserveer dan rechtstreeks via de button.

Bekijk de eerdere bijdragen in deze rubriek.

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: WTOL-Academy.nlKesbeke Fijne TafelzurenBourgondisch LifestyleChaîne des RôtisseursNice to MeatLaurent Smedts ImportReitsma Seafood en R&R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

RTL-documentaire over Hans van Wolde en Brut 172

Volgend artikel

Gezonde Amsterdamse uienketchup van sterchef Luc Kusters

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.