Advertorial

Wim Cox over Kolibrie Ten Miles: ‘Doe mee!’

Advertorial – Wim Cox stopte in 2001 met roken en ging hardlopen. Veertien jaar en vele marathons later is de ondernemer verslaafd aan lopen. ‘Iedereen kan een gaatje in zijn agenda vinden om te trainen’.

Cox (52) is eigenaar van Cox & Co, een meervoudig en gevarieerd horecaconcern met diverse bedrijven in Roermond en omgeving. Wim is een van de deelnemers aan de Kolibrie Ten Miles in Tilburg op zondag 6 september. ChefsFriends.nl sprak met deze duurloper in aanloop naar die wedstrijd.

Wat betekent hardlopen voor jou?Wim Cox Kolibrie Ten Miles
‘Heel veel. Ik loop 4 tot 5 keer per week. Ben een echte duurloper. In 2001 ben ik gestopt met roken en om mijn gewicht op peil te houden, ben ik begonnen met hardlopen. Ik heb toen gezegd dat ik voor mijn veertigste een marathon zou lopen. Dat is me gelukt. Inmiddels loop ik elk jaar een marathon. Rotterdam, Amsterdam, Hamburg, New York, Berlijn, München, Istanbul. Ik heb ze allemaal gelopen.’

Daar moet je vast heel hard voor trainen. Hoe pak je dat aan?
‘Ach, je moet gewoon lekker lopen zoals jij dat wilt. Natuurlijk train ik voor een marathon met een schema. Daar zitten duurlopen tussen van 20 tot soms wel 34 kilometer. Maar wil je echt progressie boeken, dan moet je duurloop afwisselen met interval. Ik train het hele jaar door, ongeacht of het warm is of dat er sneeuw ligt. Ik train altijd vroeg en ga om 06.00 uur van huis. Zo begin ik om 08.00 uur fris aan mijn werkdag.’

Waarop loop je? En vooral, waarom zo veel?
‘Hardlopen is voor mij meer dan een gewoonte. Het geeft me een prettig gevoel. Het is een soort van verslaving. Ik heb altijd oortjes in en luister dan muziek. Dat geeft me rust. Niet van die harde beats, maar lekkere, rustige muziek van Sky Radio. Gelukkig ben ik redelijk blessurevrij. Dat geldt helaas niet voor mijn vaste loopmaat. Die heeft twee jaar geleden moeten stoppen met lopen. Ik loop nu mijn trainingskilometers alleen en met de muziek van Sky Radio gaat dat prima.’

Hoe bijzonder is de Kolibrie Ten Miles?
‘Via Tour Culinair kwam ik in contact met Harold Briels, de organisator van de Kolibrie Ten Miles. Hij wees me op dit loopevenement en ik heb er van genoten in mijn 1 uur en 17 minuten die ik er over deed. Er staat zoveel publiek langs het parcours. Er is heel veel muziek en gezelligheid. Ik moet Harold een groot compliment geven voor hoe hij de Kolibrie Ten Miles organiseert. Aan alles is gedacht. Ik beveel het iedereen aan om mee te doen.’

Waarom meedoen aan de Kolibrie Ten Miles?
‘Bewegen is gezond. Lopen is hot. Als je ziet hoeveel loopwedstrijden er zijn en hoeveel lopers er mee doen met die wedstrijden, dan zie je dat hardlopen steeds populairder wordt. Het is natuurlijk ook heel laagdrempelig. Je hebt schoenen, een shirt en een broekje nodig. Meer niet. Tegenwoordig zijn er veel apps en blogs die beginners helpen met lopen.’

Als mensen zeggen ‘daar heb ik helemaal geen tijd voor’. Wat zeg jij dan?
‘Dat je prioriteiten moet stellen. Ik sta bijvoorbeeld heel vroeg op en maak dan mijn kilometers. Iedereen kan een gaatje vinden in zijn agenda om te trainen. Zelf ben ik niet echt gemotiveerd om ’s avonds te lopen. Dus kies ik er voor om ’s ochtends de loopschoenen aan te trekken. Als je wilt en gemotiveerd bent, lukt het altijd.’

Tot slot nog een tip aan de twijfelaars die maar niet kunnen beginnen met lopen?
‘Gewoon starten en realiseer je daarbij dat de eerste paar weken zwaar zijn. Daarna gaat het soepeler. En loop niet te hard van stapel. Begin rustig. Dan krijg je de smaak het beste te pakken. Bezuinig niet op schoeisel en laat je goede loopschoenen aanmeten. Dat vermindert de kans op blessures.’

Wil jij net als Wim Cox en de makers van ChefsFriends.nl ook meelopen met de Kolibrie Ten Miles? Dat kan. Schrijf je dan nu in voor deze sportieve en bovenal gezellige 16-kilometerloop door Tilburg.

Vorig artikel

Hollandse Keukenmeesters op 24Kitchen over herkomst en inspiratie

Volgend artikel

Van der Valk Hotel Eindhoven opent bakkerij in ontbijtzaal

De auteur

Richard Kok

Richard Kok

Gek op internet en video. Speurt dag en nacht over het web naar leuke nieuwe internetdingetjes. Deelt graag en houdt van jip-en-janneketaal.