Blog

De Augurkenkoning: ‘Succes ver, ver, ver boven verwachting’

Gemiddeld keken zo’n 700.000 mensen de afgelopen weken op RTL 5 naar De Augurkenkoning. Een tv-serie over Kesbeke Amsterdamse Tafelzuren, het familiebedrijf van Oos Kesbeke, en de geleidelijke overdracht aan zijn zoons Silvian en Camiel. Tijd voor een belletje met Camiel. ‘Het succes is ver, ver, ver boven verwachting.’

Het voor de familie onverwachte succes heeft zelfs geleid tot een nominatie voor de Gouden Televizier-Ring. Tot 6 december kun je online stemmen (Doen!) en het programma naar de volgende rond helpen. ‘Het zou een giller zijn als we erbij zijn op het gala’, klinkt Camiel trots.

Wekelijks ruim 600.000 kijkers, had je dit zien aankomen?
‘Totaal niet! Totaal niet! Omdat de serie ook te bekijken is via Videoland, komen die cijfers daar nog bij. Mijn vader grapte nog tegen de productiemaatschappij dat ze ons niet na twee afleveringen van de buis moesten halen. Het succes is ver, ver, ver boven verwachting.’

‘We krijgen heel veel reacties op de uitzendingen. Via sociale media, maar ook van de traditionele media. Zo hebben we bij Humberto aan tafel gezeten en zijn we gebeld door Pownews, omdat ze een item met ons willen maken voor Serious Request.’

Hoe hebben jullie de opnames ervaren?
‘Alles is hartstikke soepel verlopen. Natuurlijk was het in het begin wennen, maar we werkten met een vast team en als je die mensen beter leert kennen, dan ga jij je thuis voelen en heb je de camera op een gegeven moment niet meer in de gaten.’

Wij hebben veel positieve reacties gelezen van kijkers over jullie als familie, hoe hebben jullie dat ervaren?
‘Die complimenten hebben wij ook gelezen en ontvangen. Dat is mooi, al zijn we als familie echt onszelf geweest. Daar hebben we ook veel aandacht aan besteed. We wilden niet dat scènes steeds opnieuw zouden moeten worden opgenomen, want dan zou de spontaniteit eraf zijn.’

‘Wat die spontaniteit is? Het Amsterdamse, denk ik! Zeggen hoe het is en waarop het staat. Goed is goed en klote is klote. Zo is het ook gegaan met de mensen die voor ons werken en een rol hebben gehad in de afleveringen. Voor hen was het eveneens wennen, maar iedereen heeft met een goed gevoel de opnames teruggekeken.’

Ondanks dat positieve gevoel ging niet alles van een leien dakje. Die nieuwe machine bijvoorbeeld…
‘Hou op, hou op! Die doet het nog steeds niet goed. Ze komen volgende week met vier monteurs. Toch is dat hoe het in bedrijven gaat. Niet alles gaat alleen maar goed.’

‘We hebben vooraf ook gezegd dat de serie moest worden gemaakt zoals het in werkelijkheid is. Uiteindelijk maken juist die dingen de uitzendingen tot wat het was en ik denk dat dit misschien wel de reden is voor het succes.’

Waarom is De Augurkenkoning eigenlijk gemaakt?
‘In coronatijd waren we onderdeel van een serie over familiebedrijven. Die heette Boven Water en ging over het overleven van die lastige periode. Dat was overigens meer documentaire dan reality.’

‘Omdat wij in vergelijking met de vier andere ondernemingen minder last hadden van de lockdowns, supermarketen gingen immers sky high, werd bij ons ingezoomd op de rol van het kleine familiebedrijf – David – die moesten opboksen tegen de grote supermarktketens – Goliath. Daaruit is de vraag naar voren gekomen of we openstonden voor een eigen programma.’

‘In maart zijn de opnames begonnen en zo’n zes weken geleden zijn ze voor het laatst geweest. In totaal 35 filmdagen.’

En nu? Komt er een vervolg?
‘De productiemaatschappij is daar enthousiast over en we hebben er ook gesprekken over gevoerd. Wij zijn er echter nog niet uit als familie. Als we het gaan doen, dan moet er wel iets nieuws te zien zijn. Wordt dus vervolgd…’

Deze bijdrage is geschreven in samenwerking met Kesbeke Fijne Tafelzuren, één van de vrienden van ChefsFriends. Voor meer informatie over en/of het bestellen van de Amsterdamse tafelzuren, kun je terecht op de website van het familiebedrijf. Ook ‘Vrienden van…’ worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Zeeland boven in deze recepten van chef Kees Visser

Volgend artikel

Prijzen voor restaurants Ledeboer, Cèpes en Basiliek

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.