Blog

By NOA: verwennerij in de culinaire huiskamer van Den Haag

By NOA wil de huiskamer van Den Haag zijn. De plek waar je vrienden mee naartoe neemt ‘alsof je ze thuis hebt uitgenodigd’. Bij gastheer Alex Nauta is deze ambitie in goede handen. Hij voegt gastvrijheid toe aan de gastronomische component, waarmee chef Bas Niehof zich wel raad weet.

Het gloednieuwe restaurant By NOA is onderdeel van het recent geopende Mövenpick Hotel The Hague. Het huisvest op een prachtige locatie in het hart van Den Haag. Het gebouw was tot 2016 het onderkomen van de Staatsloterij, maar is omgetoverd tot een viersterrenhotel met 72 kamers.

Paleis Noordeinde
Het hotel is verhuisd van Voorburg naar het centrum van de Hofstad. Vanuit het raam kijk je uit op Paleis Noordeinde. Mövenpick, onderdeel van Accor, heeft drie locaties in Nederland (ook in ’s-Hertogenbosch en Amsterdam).

Huiskamer
By NOA moet een huiskamergevoel creëren. Het concept is door de onderneming gelanceerd in Nederland, een mooi compliment voor de culinaire status van ons land. ‘Noa is een populaire naam in Zwitserland, waar Mövenpick haar oorsprong heeft’, vertelt restaurant manager Alex Nauta.

Chez moi
‘Het is een eigen interpretatie van wat ze in Frankrijk ‘chez moi’ noemen. Het moest een korte en internationale naam zijn. Je neemt je vrienden mee voor een lunch of diner alsof je ze thuis hebt uitgenodigd. Alleen hoef je niet voor ze te koken, dat doen wij.’

Op de laatste vrijdag van augustus mag ChefsFriends er op uitnodiging dineren. De opening zou eigenlijk plaatsvinden in maart, maar dat is juni geworden door alle ontwikkelingen rondom het coronavirus.

Mövenpick
Met By NOA wil Mövenpick (weer) recht doen aan haar oorsprong. Het merk begint in 1948 als restaurant – je kent het wellicht ook van het ijs – en voegt daar vanaf 1972 hotels aan toe. Onder dezelfde naam is in het hotel ook een coffee & wine lounge geopend.

Open wijnen
Opvallend is de wijnkaart. Die telt liefst zestig open wijnen met een vanaf-prijs van 4 euro prima geprijsd. Daaronder de huiswijnen van het Mövenpick-label, verder een assortiment met wijnen van over de hele wereld.

Dankzij een ‘wine by the glass’-systeem blijven geopende flessen drie weken goed. Eerst proeven, is geen enkel probleem.

Koffie
Ook voor de koffieliefhebber is er volop keuze. Mövenpick heeft een huismerk met koffie en espresso, en daarnaast drie – door Giraffe Coffee Roasters in Rotterdam geleverde – zogeheten single origins uit Brazilië, Ethiopië en Indonesië. Als gast mag je de koffie ruiken en krijg je advies over de smaak als je hulp nodig hebt bij je keuze.

Menukaart
Dan de menukaart. Die telt op de dag van ons bezoek zeven voorgerechten, zeven hoofdgerechten en vijf dessert. Voor een driegangenmenu betaal je 37,50 euro (dat past binnen de criteria voor een Bib Gourmand), vier gangen kosten 49,50 euro en voor vijf gangen is de prijs 62,50 euro.

Drie gangen
Wij krijgen drie gerechten geserveerd. Welke dat zijn, is een verrassing. Voor de begeleidende wijnen laten we ons adviseren door Alex.

Ik start met een Riesling, die me wordt aangeraden door een van zijn collega’s. Een Ancient Lakes Kung Fu Girl, uit Napa in de Verenigde Staten. Laag in alcohol en heerlijk bij de broodjes, olijven en tapenade die we geserveerd krijgen.

Steak tartare
Alex brengt twee lepeltjes met daarop een klein beetje steak tartare. Of we even willen proeven en willen aangeven of we deze voldoende ‘spicy’ vinden. Super leuk! Het blijkt het eerste gerecht van het menu.

Signature dish
‘De steak tartare is het signatuurgerecht van Mövenpick wereldwijd’, zo horen we van Alex. ‘De receptuur ligt vast, maar iedere chef heeft de mogelijkheid om zijn eigen ingrediënten te kiezen. Het vlees komt van MRIJ-runderen. De saus die erbij zit, is een secret sauce.’

In het glas een shiraz uit Italië: Masseria Pietrosa van wijnhuis Cantine San Marzano. Heerlijk zacht, goed op temperatuur en de pittigheid van de steak tartare wordt heel mooi geaccentueerd. Een topcombinatie!

Eend
Het hoofdgerecht is eend met een puree van pompoen, aardappel, spek, koolraap, zuring en jus. De eend is een scharreleend uit de Franse Loire.

Chef Bas Niehof nam er zelf ooit een kijkje en krijgt ze in Den Haag geleverd via een kleine, specialistische leverancier. ‘De dieren leiden er een leven zonder stress en met kwaliteit, en de smaak is heel goed.’ Wij hebben er niets aan toe te voegen.

Alex kiest voor een Spaanse temperanillo als begeleidende wijn. De Baigorri Crianza uit de Rioja is een stevige wijn, die volgens hem zorgt voor een goede balans met de eend. Ook deze combinatie mag zeer geslaagd worden genoemd.

Millefeuille
Als het dessert wordt uitgeserveerd, maken met kennis met de chef. Hij serveert ons gepocheerde vijg met millefeuille-koekjes (van bladerdeeg), roomkaas met daarin vanille en anijs, en een ‘pindarots’ van hazelnoot en karamel.

‘Het is het meest zoete dessert op de kaart’, zo laat Bas weten. ‘Ik ben niet zo’n fan van zoet, maar veel gasten zijn dat wel en daarom vind ik dat er één op de kaart moet staan.’

Roomkaas
Mijn partner en ik kunnen de keuze zeer waarderen. De roomkaas met vanille en anijs is erg bijzonder en combineert heel mooi met de vijgen. Ook de begeleidende dessertwijn matcht: een Zuid-Afrikaanse Rustenberg 2018 uit Stellenbosch. In de smaak proeven we honing en abrikoos.

Goede gastheer
Tevreden keren we huiswaarts na ons bezoek aan ‘NOA’. Deze vrijdag klopt alles in deze nieuwe Haagse huiskamer. Smakelijke gerechten, heerlijke wijnen en goede koffie. En met een gastheer die begrijpt wat nodig is om jezelf en je vrienden een geslaagde avond te bezorgen.

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: WTOL-Academy.nl , Kesbeke Fijne TafelzurenBourgondisch LifestyleChaîne des RôtisseursNice to MeatLaurent Smedts ImportReitsma Seafood en R&R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Beer meats BBQ bij restaurant-hotel Savarin in Rijswijk

Volgend artikel

Sterrestaurant De Zwaan in Etten-Leur verder als Tilia

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.