Nieuws

Veranderingen bij De Koetsier: ‘Terug naar hoe we begonnen’

Restaurant De Koetsier in Boxtel gaat verder als bistro. Martijn Coenen en Ayesta van Hoek kiezen voor een informelere uitstraling, waardoor een bezoek laagdrempeliger moet worden. Tijd voor een telefoontje. ‘We willen terug naar hoe we zes jaar geleden zijn begonnen: met heel lekker eten voor een heel goede prijs.’

Martijn Coenen (sommelier) en Ayesta van Hoek (chef) kiezen zes jaar geleden voor het ondernemerschap en openen restaurant De Koetsier in Boxtel. Hoewel ze amper zes maanden later terechtkomen in de coronaperiode, slagen ze erin noteringen te scoren in de culinaire gidsen.

Sinds donderdag 1 mei verwelkomen ze hun gasten in bistro De Koetsier. Een nieuwe naam, maar met dezelfde liefde voor gastronomie en gastvrijheid. Tijd om te bellen met Ayesta.

Waarom deze wijziging?
‘Omdat we het graag wat spontaner willen. Ik denk dat we teruggaan naar hoe we het deden toen we zes jaar geleden begonnen. Heel lekker eten voor een heel goede prijs.’

‘Ondanks de lastige start vanwege corona zijn we gespot door de culinaire gidsen. Dat triggert iets, waardoor je verder wilt, toch kiest voor die extra amuse omdat je denkt dat dit is wat van je wordt verwacht en onbewust misschien wel iets chiquer gaat koken.’

‘De stickers van de gidsen blijven overigens wel op de deur zitten hoor, want daar zijn we nog steeds hartstikke trots op. En die ambitie laten we ook niet los.’

‘Hoewel er (verder) niet veel is veranderd, is dat blijkbaar wel de perceptie van de gast. Die denkt dat hij of zij hier een uitgebreid menu moet eten. We dachten ze te helpen met een all-inprijs, maar merkten dat dit ook beknellend werkt. De gast wil zelf bepalen wat hij of zij bestelt en dan is de perceptie over de rekening anders, ook al is die hoger dan de menuprijs all-in.’

Wat zijn de – belangrijkste – veranderingen in het concept?
‘De belangrijkste wijziging is dat we nu een echte lunchkaart hebben. Voorheen gebruikten we daarvoor de avondkaart. Nederlanders zijn gek op broodjes en daar springen we op in. Maar wel op onze manier, dus met een loaded croissant, hartige donuts en hartige wafels.’

‘Daarnaast geven we ons verrassingsmenu iets minder aandacht. Wie daarvoor komt, is echter nog steeds meer dan van harte welkom. Maar we willen wat beter laten zien dat je bij ons ook kunt aanschuiven als je geen zin of tijd hebt om langere tijd aan tafel te zitten. Bovendien kun je als gast op die manier ook wat gemakkelijker zelf bepalen wat je uitgeeft.’

In hoeverre verandert dit jouw werk in de keuken en dat van Martijn aan de voorkant?
‘Ik kan nog steeds mijn creativiteit kwijt. Het verrassingsmenu blijft beschikbaar, daarnaast mag ik nieuwe gerechten maken voor de bistrokaart.’

‘De rol van Martijn zal anders worden. We bieden meer wijnen per glas aan en hebben wat toegankelijkere wijnen toegevoegd aan het assortiment dat we per fles aanbieden.’

‘Bovendien heeft hij een kaart geschreven met daarop meer informatie over de wijn, zodat deze ook duidelijkheid geeft aan gasten die wat minder weten van wijn, maar wel graag iets lekkers drinken.’

Jullie zijn 2024 begonnen met een nieuw interieur. Hebben jullie daar nu veel aanpassingen aan moeten doen?
‘De hoofdkleuren handhaven we, daarnaast hebben we extra sfeer en gezelligheid toegevoegd. Dat moet zorgen voor meer reuring en meer leven in de zaak.’

‘Voor de gast is er nu veel te bekijken. We hebben een wand gerealiseerd met daarop veertig producten, aan de schouw hebben we de spreuk ‘everything happens for a riesling’ toegevoegd en we hebben twee banken gebouwd die zijn bekleed met wijnkisten. Daarmee willen we het gevoel creëren dat je welkom bent om spontaan aan te schuiven.’

Hoe is jullie gevoel?
‘Het is natuurlijk spannend. Door de veranderingen verwachten we aantrekkelijk te zijn voor een bredere doelgroep. Deze plek verdient het om te bruisen en we willen dat het leeft. We gaan nu ontdekken of dat lukt.’

‘Van donderdag tot en met zaterdag serveren we lunch en diner. Op dinsdag en woensdag zijn we alleen ’s avonds geopend.’

Lees ook:
Ayesta van Hoek: ‘Bij bloed trakteren op tompoucen’
Sense Restaurant verhuist naar Vught
Noble Gastro House: bredere doelgroep, lagere prijzen

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne TafelzurenBourgondisch LifestyleChaîne des RôtisseursNice to MeatSchmidt Zeevisla Fève chocolade en dessertsGrape ‘N’ Green en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar richard@chefsfriends.nl of rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Sterchef Yuri Wiesen aan de slag voor NH Eindhoven

Volgend artikel

Ghylaine Hoeben nieuwe directeur/gastvrouw van Kruisherenhotel Maastricht

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.