Nieuws

Stephan Stokkermans over concept all-you-can-sleep in hotels

All-you-can-sleep, voor een vast bedrag een heel seizoen overnachten in een hotel. Het kan binnenkort in een nieuw hotel in Zwitserland. Is zo’n hotelformule ook mogelijk in Nederland, en welke voorwaarden zouden er dan aan moeten hangen? We vragen het Stephan Stokkermans, directeur van Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.

Eerst even de casus. In het Zwitserse skioord Saas-Fee opent binnenkort Revier Mountain Lodge. Het nieuwe hotel biedt de mogelijkheid om voor een eenmalige betaling van 999 Zwitserse Frank (ruim 1.000 euro) een heel seizoen van 22 januari tot 27 april voor onbepaalde tijd vakantie te vieren.

Maar er zijn wel scherpe voorwaarden. Zo kunnen boekingen slechts twee dagen van tevoren worden gemaakt en is het verblijf beperkt tot maximaal zeven aaneengesloten nachten. Daarna moet je minimaal twee dagen uit het hotel, voordat je weer opnieuw mag boeken. Volgens de hotelmanager van Revier Mountain Lodge is het all-you-can-sleep-concept vooral gericht op de trouwe klantenkring van Saas-Fee.

We vragen de gerespecteerde en ervaren Nederlandse hoteldirecteur Stephan Stokkermans van Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee wat hij van dit concept vindt en of het ook kansrijk is in Nederland.

Wat is jouw eerste reactie op all-you-can-sleep in een hotel?
‘Ik vind het vooral een creatieve openingsstunt van het hotel. Als je naar de voorwaarden kijkt dan zijn er 94 boekbare nachten waarin je op basis van de voorwaarden dan als individu (voor zover je ze kunt boeken) maximaal 10 verblijven van 7 nachten kunt boeken. Dat is dan CHF 999 gedeeld door 70 nachten is nog geen CHF 15 (16 euro) per nacht, en klinkt als bijna voor niets. De kans is echter groot dat je 1 verblijf van 7 nachten kunt boeken en dan gaan we al naar circa CHF 140 (149 euro) per nacht.’

‘Daarnaast is het nog exclusief ontbijt en belasting. En als je naar de website gaat, zie je dat je daar ook voor bijvoorbeeld CHF 180 per nacht (191 euro) kunt boeken. Dit bevestigt voor mij dat vooral de marketing- en communicatieafdeling en/of het communicatiebureau een compliment verdienen. Als je nog kritischer wordt en naar de kamer kijkt, dan kun je ook nog van alles vinden over prijs-kwaliteitverhoudingen van een skivakantie in Saas Fee in Zwitserland.’

Denk je dat een dergelijk initiatief ook in Nederland kan, of het een te extreem loyaliteitsprogramma?
‘Ik vind het weinig met loyaliteit te maken hebben als je naar de voorwaarden kijkt. Zoals gezegd vind ik het meer een openingsstunt. Voor hotels is het waarschijnlijk nieuw. In de hospitality werken we vooral bij strandpaviljoens met abonnementen als het gaat om ligbedden op het strand. Ook dat vind ik niet echt met loyaliteit te maken hebben, maar meer met een voor beide partijen vorm van zekerheid. De gast een bedje en de ondernemer een garantiebedrag.’ 

Wat zouden de voorwaarden en regels kunnen zijn om dit concept toe te passen in Nederland?
‘De voorwaarden zijn volgens mij juist te streng om het te laten werken. Vanuit gast oogpunt wil je meer boekingskansen hebben om het te laten werken en dan is deze actie in Saas Fee nog niet echt een voordeel. Waar het in delen van de wereld al gemeengoed is dat de hotelmarkt een dagmarkt geworden is – denk bijvoorbeeld aan Las Vegas waar kamerprijzen voor hetzelfde kamertype in het hotel kunnen variëren van USD 99,00 tot wel USD 999,00 – gaat Nederland ook meer die kant op. Een hotelier zal zich dus niet snel willen committeren en komt weer met voorwaarden waar een gast niet blij van wordt. Je zou nog wel kunnen denken aan een zondagnacht-pas of laagseizoenabonnement, maar ook dat gaat weer haken en ogen geven.’

‘Mijn conclusie: applaus voor de marketeers, maar ik denk dat het in Nederland – en volgend jaar ook in Saas Fee – niet gaat werken.’

Lees ook:
Conservatorium Hotel Amsterdam start Adult Happy Meal met Martini en friet
Albus Hotel Amsterdam vernieuwd: ‘Boutique hotel-sfeer’
Maritim Hotel Amsterdam opent deuren: ‘Echt f&b-hotel’

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne TafelzurenBourgondisch LifestyleChaîne des RôtisseursNice to MeatSchmidt Zeevisla Fève chocolade en dessertsGrape ‘N’ Green en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Natuur inspiratiebron nieuw restaurantconcept Hilton

Volgend artikel

Familieverhaal op Groot Warnsborn: Jante en Gjalt stappen in voetsporen van ouders

De auteur

Richard Kok

Richard Kok

Gek op internet en video. Speurt dag en nacht over het web naar leuke nieuwe internetdingetjes. Deelt graag en houdt van jip-en-janneketaal.