Home / Reportage / Silvian Kesbeke over innovatie: ‘Inspiratie is overal’

Silvian Kesbeke over innovatie: ‘Inspiratie is overal’

Silvian Kesbeke

Als kind droomt hij van een toekomst als brandweerman of profvoetballer, maar als tiener ontdekt Silvian Kesbeke dat werken bij Kesbeke in Amsterdam hartstikke leuk is. Inmiddels is hij een van de kroonprinsen van het familiebedrijf, een onmisbare schakel op de werkvloer en (mede)verantwoordelijk voor innovatie. ‘Inspiratie is overal!’

Hij lijkt de stille kracht, die in iedere organisatie keihard nodig is. Voor Silvian Kesbeke is alle publiciteit niet zo nodig. Natuurlijk ontvangt hij ChefsFriends met veel plezier, maar de titel van ‘ingetogen (kroon)prins’ bevalt hem prima.

Onderschat zijn inbreng echter niet. Met vader Oos en broer Camiel wordt toegewerkt naar een bedrijfsoverdracht, waarbij de taakverdeling van de nieuwe generatie inmiddels duidelijk is. ‘Ik de logistiek en de productie, en Camiel alle werkzaamheden aan de voorkant’, aldus Silvian.

Zolang vader er nog is – wie de serie op de televisie heeft gevolgd, zal zich net als ik maar moeilijk kunnen voorstellen dat Oos ooit stopt – krijgen beide zoons de tijd en ruimte om zich voor te bereiden. Voor Silvian betekent dat ook ervaring opdoen bij collega-ondernemers, hij heeft er net weer een stage op zitten.

Familiebedrijf

Hoe vanzelfsprekend het allemaal klinkt, zo logisch is het niet (geweest). Voor Silvian is het lange tijd allesbehalve vanzelfsprekend dat hij kiest voor een toekomst bij Kesbeke.

‘Toen ik nog op school zat, voelde werken in het bedrijf een beetje als een moetje’, legt hij uit. ‘Na mijn mbo 4-studie heb ik een hbo-opleiding geprobeerd, maar het bleef bij proberen. Mijn korte concentratieboog was niet bepaald een plus en dus ben ik gestopt.’

Dan ga je aan het werk, hoort hij van vader Oos. Silvian gaat op zoek naar een baan en werkt in de tussentijd bij Kesbeke. ‘Ik vond het leuker dan gedacht. Het team is tof, de sfeer is top en er is altijd wat te doen.’

Waar dat toe leidt, is inmiddels duidelijk. Het eerste seizoen van de realityserie eindigt met het ondertekenen van een intentieovereenkomst. Silvian en zijn broer Camiel gaan het familiebedrijf – op termijn – voortzetten.

Silvian Kesbeke

Meer dan augurken

Silvian is de stille kracht op de werkvloer. Het ‘directielid’ dat tussen de potten staat én een actieve rol speelt bij innovatie. Want ook dat is duidelijk(er) geworden door de tv-serie: Oos mag dan wel de titel Augurkenkoning dragen, bij Kesbeke doen ze veel meer dan augurken.

Innovatie is misschien wel de overlevingsstrategie. In Amsterdam concurreren ze niet op prijs, ook niet als dit betekent dat de producten daardoor soms niet in de schappen van de supermarkt terechtkomen, maar op kwaliteit.

‘Lastig’, aldus Silvian over die voortdurende strijd over prijsstelling. ‘Maar we staan voor de kwaliteit van onze producten. Natuurlijk heeft de tv-serie ons geholpen, al hebben we vooral meegedaan om te kunnen laten zien wat allemaal moet worden gedaan om onze producten klaar te maken voor consumptie.’

Nederlandse teelt

Daarbij kiest de familie niet voor de gemakkelijke weg. Neem de augurkenteelt. Een lastig verhaal in Nederland. De familie gaat het desondanks niet uit de weg. ‘Een idee van mijn vader. Hoe tof zou het zijn als wij als enige in Nederland augurken telen in Nederland, zei hij. Vroeger kwamen alle augurken uit ons land, maar iedereen is ermee gestopt. Niet gek hoor, want de teelt is hartstikke lastig.’

Dat laatste weten ze bij Kesbeke ook, en hebben ze inmiddels aan den lijve ondervonden. ‘Maar we geven niet op. Het zou mooi zijn als op termijn de helft van onze augurken uit Nederland afkomstig is. Dat vraagt om een lange adem, maar die hebben we.’

Augurkensnackbar

Van kortere duur is augurkensnackbar Pickles. Dat is echter ook gepland als een tijdelijk project. ‘In de drukste winkelstraat van Zwolle was een pand vrijgekomen, waarin een cafetaria had gezeten’, blikt Silvian terug. ‘We hadden een huurcontract voor drie maanden en een verlenging is er niet van gekomen.’

Op het menu staan uitgelepelde augurken, en zure bommen buiten het seizoen, die worden gevuld. ‘Bijzonder? Ach, in Amerika is de gefrituurde zure bom een geliefde snack. We vinden dat het potentie heeft, dus wie weet wat de toekomst brengt.’

Smeerkaas

Potentie zien ze eveneens in een pittige augurk. Een idee van Silvian en zijn vader dat volop in ontwikkeling is. ‘In drie varianten. Met peper, met peper en knoflook, en met twee pepers.’

Er is meer: ‘In samenwerking met ERU komt een smeerkaas op de markt met daarin stukjes augurk. Verder zijn we aan het onderzoeken of het mogelijk is om augurken in een to go-variant op de markt te brengen. In een zakje, om te snacken.’

Kesbeke Amsterdam

Zure Bom Shot

Een iets ouder idee is de Zure Bom Shot, op de markt gebracht met 24Ice. ‘Zij hadden al ijsjes met alcohol en kwamen met het idee om een shotje op de markt te brengen’, vertelt Silvian.

‘Dat heeft een vervolg gekregen met de Oranje Bom Shot op basis van sinaasappel. Heerlijk tijdens het komende WK-voetbal. Hoe we die ontwikkelen? Een kwestie van samples maken en proeven. Net zo lang totdat wij ’m allemaal lekker vinden!’

Eigen laboratorium

Ook de door Kesbeke ontwikkelde kimchi heeft – inmiddels – een broertje. ‘Een nog pittigere kimchi’, aldus Silvian. ‘En dan zijn er ook nog de chips, die hun smaak hebben gekregen op basis van een smaakanalyse in het eigen laboratorium. Daarvoor geldt eveneens gold dat het er nog niet was, en juist daarmee voegen we waarde toe.’

Want dat laatste vinden ze in de hoofdstad heel erg belangrijk. ‘Er komen veel mensen naar ons toe met ideeën, maar we staan er alleen voor open als ze passen bij ons en bij dat wat we doen.’

Wat dat in de praktijk betekent? Hotsauzen in drie varianten bijvoorbeeld, en uitbreiding van de reeds geïntroduceerde gemberthee. In een potje. Uiteraard!

Kesbeke-draai

Nieuwe producten zijn van alle tijden bij Kesbeke. Dus ook al van voor het televisiesucces. Zelfs op het niveau van fine dining. Met Jonnie Boer is er de Oos & Jonnie-lijn en hun zoons Jimmie & Camiel hebben inmiddels hun eigen lijn met producten. ‘Tafelzuur is heel goed te gebruiken in restaurants en dan kun je maar beter voor de beste kwaliteit kiezen, toch?’, antwoordt Silvian met een knipoog.

Hij en de anderen laten zich op allerlei manier inspireren. ‘Inspiratie is overal. Je gaat ergens naartoe en komt iets tegen of je ziet iets onderweg. Automatisch denk je dan na over hoe je er een Kesbeke-draai aan kunt geven. Dat proces stopt nooit, maar we ontwikkelen niets waar we niet achter staan.’

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’:
Kesbeke Fijne Tafelzuren
Kaasfort Amsterdam
Chaîne des Rôtisseurs
Nice to Meat
Schmidt Zeevis
la Fève chocolade en desserts
Mr. Henry’s 0,00%
De WijnGoeroe
WTOL Academy
Neleman
R & R media en advies
Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar richard@chefsfriends.nl of rik@chefsfriends.nl.

Lees verder

Schrijf je in en mis niets!

Ontvang gratis onze inspiratiemail in je mailbox en mis niets!

De beste recepten van onze beste chefs

De beste chefs delen hun beste gerechten in onze recepturenbank. En nu denk je wellicht: die kan ik toch niet maken. Jawel hoor. De ingrediënten en benodigde apparatuur zijn afgestemd op de thuiskok, die in zijn eigen keuken graag bakt, grilt en stoomt.

De recepturenbank is gevuld met gerechten van diverse sterrenkoks, maar toegankelijk gemaakt voor de hobbykok. Lekker thuis koken met recepten van Martin, Michel en Hans.

Kijk rond in onze showroom

Onze showroom is gevuld met de leukste en lekkerste producten en diensten. Je kunt er terecht voor aanbiedingen, smakelijke kortingen en andere voordelen.

Snuffel er eens rond en laat je inspireren. Als cadeau voor jezelf of om anderen mee te verrassen.

showroom bonbons

© Copyright ChefsFriends.nl – Een activiteit van R & R media en advies.