Nieuws

Nieuw concept Zoku: wonen en werken beter combineren

Initieel bedenker van hotelketen CitizenM, Hans Meyer, en Marc Jongerius, afkomstig uit de private equity, lanceren Zoku op de Nederlandse markt. Bedoeld voor langer verblijf en gericht op de veranderende levensstijl, waarbij wonen en werken meer in elkaar overlopen. De primeur is voor Amsterdam. ChefsFriends legde hen een aantal vragen voor.

Wat is Zoku en hoe is het idee ontstaan?
‘Zoku is het Japanse woord voor familie, tribe of clan. Het idee is ontstaan vanuit verschillende wereldwijde trends die we zien, zoals globalisering, mobiliteit van talent, verstedelijking en de behoefte aan slimmere oplossingen in plaats van meer van hetzelfde.’
‘Waar expats vaak jarenlang in een ander land verblijven, worden short term assignments gekenmerkt door een verblijf van maximaal een jaar. Voor periodes langer dan drie maanden huren veel van deze mensen een normaal appartement.’
‘Juist voor de periode tussen vijf dagen en drie maanden zit een gat. Een hotel is vaak saai, biedt geen sociale structuur en is niet bedacht voor langer verblijf. Mijn partner Marc Jongerius en ikzelf zien hier enorm veel kansen om het veel beter te doen.’

Jullie hebben het over een nieuwe categorie in het hotelaanbod en het einde van de hotelkamer: mogen we Zoku nog wel een hotel noemen? Hoe noemen jullie het zelf?
‘Zoku is een combinatie van een kantoor en huis, ook geschikt voor een langere verblijfsduur, met de services van een hotel en de dynamiek van een gezellige buurt. Zoku geeft reizigers een plek om te ontspannen, te werken en zich te verbinden met gelijkgestemden, terwijl ze tegelijkertijd het beste van de stad meekrijgen.’

In welk opzicht is Zoku anders en voegt het iets toe aan het bestaande aanbod?
‘Zoku richt zich specifiek op de veranderde levensstijl waarbij wonen en werken meer in elkaar overlopen en is specifiek ontwikkeld voor mensen die tussen de vijf dagen en drie maanden in een stad moeten wonen en werken.’
‘Het integreert verschillende (business)modellen van een huis, appartement en kantoor in één nieuw businessmodel; verlegt de focus van een plek om te slapen naar een plek om te wonen en te werken en integreert hybride wonen met compact wonen en creëert meer ruimte op minder vierkante meters.’
‘Het is geheel ontwikkeld vanuit het gemak waarmee mensen met elkaar in contact kunnen komen; verbindt lokale en internationale netwerken met elkaar en is volledig ontwikkeld rondom en in samenwerking met de doelgroep.’

Hoe bijzonder is het concept?
‘Dat laat ik aan jullie over ;-). Ik ken het nog niet.’

Wat is jullie doelgroep?
‘Mensen met een generation Y mentality, die tussen de vijf dagen en drie maanden in Amsterdam willen wonen en werken. Denk dan aan internationale ondernemers, ZZP’ers, projectmanagers, consultants, complete projectteams en andere ‘global nomads’.’

Wanneer en waar gaan jullie van start in Amsterdam, en hoe gaat het eruit zien?
‘We verwachten in het najaar van 2015 onze deuren te openen. Voor hoe een en ander eruit gaat zien, verwijs ik jullie graag naar de site.’

Vorig artikel

Meesterlijk menu voor Meestergastheer Latour Noordwijk

Volgend artikel

Vijf Steller-albums om te volgen

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.