Advertorial

Nice to Meat jubileert: niet koninklijk, wel hofleverancier

Advertorial – Het predicaat ‘koninklijk’ ontbreekt, maar in onze ogen mag Nice to Meat deze titel absoluut dragen. Eigenaar Mikel Pouw denkt eind 2019 het 125-jarig bestaan te vieren van de slagerij, maar na het doen van research blijkt het familiebedrijf in Almere al een jaar langer actief.

Horecaslagerij Nice to Meat levert aan heel veel restaurants en hotels die actief zijn in de top van Nederland, en 22 andere Europese landen. Via Nicetomeatyou.nl is het inmiddels ook voor liefhebbers mogelijk om thuis te genieten van kwaliteitsvlees.

Niet in de supermarkt
In de supermarkten vind je geen producten van de horecaslager uit Almere. ‘Dat heeft alles te maken met de verhouding tussen prijs en kwaliteit’, zo laat directeur Mikel Pouw weten. ‘Nederlanders zijn meestal gefocust op prijs.’

Geschiedenis
De geschiedenis van Nice to Meat gaat terug tot 1893, en niet tot 1894 zoals de directeur heel lang denkt. In Amsterdam opent in dat jaar Slagerij De Bruin als één van de eerste horecaslagers van Nederland. In 1994 neemt Mikel het bedrijf over – en in 2008 komt daar de overname van Horecaslager Piet van den Berg nog bij.

Slachterij
Mikel groeit letterlijk op tussen het vlees. Zijn vader heeft varkensslachterij en slagerij Unico in de Kinkerstraat in Amsterdam. Met zijn broer Patrick – nu eigenaar van Nice to Meat International – helpen ze na schooltijd en tijdens vakanties mee in de winkel.

Varkens
Omdat Mikel geen ambities heeft om ‘in de varkens’ te gaan, kiest hij voor een opleiding aan de slagersvakschool. Zijn eerste zakelijke stappen zet hij in Italië, als vertegenwoordiger van Nederlands vlees.

Ondernemer
Op 21-jarige leeftijd keert hij terug in Nederland en als snel wordt duidelijk dat een eigen zaak het beste past bij zijn ambities. Met hulp van zijn vader start hij in 1992 in de Amsterdamse Kinkerstraat.

Meat is art
Twee jaar later krijgt het bedrijf zijn huidige naam. Nice to Meat is de pay-off van Slagerij De Bruin en Mikel kiest dat als nieuwe bedrijfsnaam, met als pay-off ‘Meat is art’.

Horecaslager
In 1996 verkoopt Mikels vader zijn vleesgroothandel om zich bij zijn twee zoons – Patrick is dan inmiddels ook actief voor Nice to Meat – te voegen. De ambities: ‘Ik wil de beste horecaslager van Nederland worden en Patrick de vleesimporteur met het lekkerste vlees van buiten Europa.’

Nice to Meat Almere

Kwaliteitslabels
Nice to Meat werkt met drie kwaliteitslabels. ‘Classic Label’ is het basisassortiment, uitermate geschikt voor locaties waar het draait om de gezellige ambiance en lekker eten tegen een gunstige prijs.

Vlees met het ‘Gold Label’ is het vlaggenschip van Nice to Meat. Uitermate geschikt voor de echte lekkerbek. Derde optie is het ‘Select Label’, dat wat betreft de kwaliteit in zit tussen de beide andere labels.

Akira Oshima
Het ‘kwaliteitsdenken’ van Mikel krijgt een injectie als hij in 1996 Akira Oshima van Hotel Okura Amsterdam leert kennen. Nice to Meat mag aan hem leveren, maar de kritische executive chef neemt alleen genoegen met de allerbeste kwaliteit. Mikel krijgt iedere week vlees terug. ‘Dat duurde wel twee jaar, maar zo heb ik kwaliteit leren standaardiseren.’

Wagyu
Via datzelfde concern maakt de directeur op 26-jarige leeftijd kennis met Wagyu-vlees. ‘Ik ging mee op een slagersvakreis en we proefden het vlees tijdens een lunch bij Okura in Japan. Waar veel slagers er geen heil in zagen, dacht ik alleen maar: dit is het lekkerste vlees dat ik ooit heb gegeten en dat ga ik verkopen. Nice to Meat start met twee Wagyu-runderen, inmiddels zijn dat er vijftien per maand.’

Predicaat
Om het 125-jarig bestaan extra cachet te geven, vraagt Nice to Meat het predicaat ‘Koninklijk’ aan. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je dit een jaar voor je jubileum aanvragen.

Tijdens een bezoek aan de archivaris blijkt echter dat het jaar van oprichting niet 1894 is, maar 1893. Geen 125 jaar dus, maar 126 jaar. ‘Uiteraard een grote teleurstelling, omdat het een soort van kroon op ons werk zou zijn.’

Koninklijk Huis
Slagerij De Bruin leverde al aan het Koninklijk Huis en ook Nice to Meat is hofleverancier, zo ontdekken we tijdens een bezoek aan Nice to Meat in Almere. Aan de wand hangt een brief van het Koninklijk Huis, maar Mikel zelf laat hier niets over los.

‘Of wij zelf de aanvraag voor het 150-jarig jubileum gaan halen, is niet zeker. Maar we vertellen onze kinderen dat het in 2042 zover is.’

Deze bijdrage is geschreven in samenwerking met Nice to Meat, één van de vrienden van ChefsFriends. Voor meer informatie over en/of het bestellen van kwaliteitsvlees, kun je terecht op de website Nicetomeatyou.nl. Ook ‘Vrienden van…’ worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Jubileumarrangement Lauswolt: 65 euro per nacht

Volgend artikel

Kaas en bier: vijf smakelijke combinaties

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.