Gouda heeft er een spraakmakend restaurant bij. Joe Liem (24) en Jaap Noorlag (29) zijn Ter:Govw gestart, een fine-dining restaurant met een laagdrempelig karakter in een huiselijke sfeer. ‘We zijn jong en ambitieus, en hebben passie voor eten en drinken’.
Op 1 augustus krijgen Joe en Jaap de sleutel van het pand aan de Oosthaven 23A, 16 dagen later zitten de eerste gasten aan tafel. Nu, elf weken verder, zit het restaurant ramvol. Joe en Jaap leggen het uit.
Voordat we het hebben over het restaurant, eerst die heel bijzondere naam: Ter:Govw.
‘Je spreekt het uit als Tergouw. Het verwijst naar de oudste prent uit het nationaal archief, die dateert van 1562, en Gouda heette toen Ter:Govw. De u bestond toen nog niet in de taal, dus werd er de v gebruikt. In ons logo kun je de v ook lezen als twee j’s, die van Joe en van Jaap.’
Mooi verwoord. Wat is Ter:Govw voor een restaurant?
‘Een fine dining-restaurant, maar dan laagdrempelig. Ons concept is kraakhelder: we bieden 3 tot 6 gangenmenu’s naar keuze aan. De gerechten zijn redelijk verfijnd en we werken met smaken die we zelf tof vinden. De basis is de Franse keuken met een Aziatische twist. Een van de hardlopers is tartaar van zeebaars met een mousse van groene curry. Maar we hebben ook tournedos Rossini op de kaart staan, lekker met gebakken biologische eendenlever.’
Joe Liem staat samen met chef Nino Koster in de keuken. Samen werkten ze onder meer bij sterrestaurant Aan de Zweth in Schipluiden en De Burgermeester in Linschoten.
Nu elf weken open. Hoe is de start verlopen?
‘Niet normaal, zo druk. We zijn ontzettend blij met de eerste weken. Gouda kan culinair uitdagend zijn, maar wij zijn ontzettend blij dat inwoners van Gouda en daarbuiten ons hebben gevonden. Sommige gasten zijn al meerdere keren geweest. En dat bewijst dat er vraag is naar wat we doen.’
Waar staat Ter:Govw nu?
‘Onze capaciteit is 47 couverts, maar we draaien 30 couverts met uitschieters naar 40 om de organisatie op stoom te krijgen. We zijn trots dat we een mooie melding hebben gehad in de krant voor de rubriek Gouden Pollepel. De telefoon stond daarna roodgloeiend met veel reserveringen.’
Wat zijn jullie ambities?
‘We (Jaap en Joe, red.) kennen elkaar ruim 5 jaar. En nu we dagelijks samenwerken, kunnen we nog beter werken aan de verbeterpunten, de spreekwoordelijke puntjes op de i. We koken niet voor gidsen, maar we zorgen ervoor dat bezoekers hier lekker eten en drinken, en tevreden de deur uitgaan. Dit avontuur zijn we gestart om het op onze manier te doen. We zijn superjong, ambitieus en doen de dingen die we doen met passie. Het waarborgen van een laagdrempelige en huiselijke sfeer staat op één in ons fine dining-restaurant.’

Lees ook:
Mario Ridder start Brasserie & Wijnbar Lalou in Delft
Dorus Clement verhuist Chocolat naar Chasse Botanique in Breda
Niels en Joleen openen restaurant Element in Gasfabriek Meppel
ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne Tafelzuren, Bourgondisch Lifestyle, Chaîne des Rôtisseurs, Nice to Meat, Schmidt Zeevis, la Fève chocolade en desserts, Grape ‘N’ Green en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.
Lees verder
-
Flevoland krijgt er een culinaire aanwinst bij. Aan de haven van Zeewolde bouwen Lars en…
-
Partnercontent - Nederlandse Streekwijnen is de nieuwe eigenaar van De Nederlandse Wijnwinkel, de eerste onlinewinkel…
-
Guido Braeken verruilt Julemont in Château Wittem voor Van Oys Maastricht Retreat. De tweesterrenchef wordt…


