Nieuws

Hoe Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg groeide van motel tot resorthotel

Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg bestaat 50 jaar. Wat begon als een motel met 48 kamers groeide in een halve eeuw uit tot een resorthotel met 200 kamers, 22 hotelappartementen, 14 zalen, twee restaurants, een wellnesscentrum, bowlingbanen en casino. Mooi moment voor een vraaggesprek over verleden, heden en toekomst.

Het hotel vervult al jaren een pioniersrol binnen de Van der Valk-keten. De indrukwekkende groei is daar het levende voorbeeld van. Intussen staat het hotel als een huis, maar van achterover leunen is geen sprake. Er staan nieuwe plannen op de planning, zo blijkt uit een vraaggesprek met Robbert Juten van Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg.

Hoe heeft het hotel zich afgelopen halve eeuw ontwikkeld en wat waren daarbij enkele belangrijke momenten?
‘Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg heeft in de afgelopen 50 jaar een indrukwekkende transformatie doorgemaakt van een motel met 48 kamers en een groot restaurant naar een toonaangevend 4-sterren premium resorthotel in Midden-Brabant. Deze ontwikkeling is gekenmerkt door innovatie, groei en een pioniersrol binnen de Van der Valk-keten.’

‘Een belangrijke mijlpaal is de uitbreiding van faciliteiten. Van de oorspronkelijke opzet in 1974 is het hotel nu uitgegroeid tot een bestemming met 200 kamers en suites, 22 hotelappartementen, 14 multifunctionele zalen, bowlingbanen, een hotelcasino, en een uitgebreid wellness- en fitnesscentrum. Deze uitbreidingen hebben het hotel tot een veelzijdige bestemming gemaakt, geschikt voor zowel zakelijke als particuliere gasten.’

‘Omstreeks 2012 breidden we daarbij uit met 80 extra kamers in een wat luxere categorie, aansluitend gevolgd met de opening van 22 gemeubileerde hotelappartementen. In 2022 openden wij, als uitbreiding op onze wellness-faciliteiten, een luxe wellnesstuin en 4 state of the art bowlingbanen onder de naam: Spare Time Boutique Bowling.’

‘Een andere mijlpaal is onze pioniersrol in innovatie. Het hotel staat bekend om zijn vernieuwende aanpak binnen de Van der Valk-keten. Ook de recente opening afgelopen september van het tweede restaurant, Oakroom, waarin rook, vuur en culinaire verfijning centraal staan, is een prachtig voorbeeld van deze vooruitstrevendheid. Veel innovatieve concepten die hier worden geïntroduceerd, worden later door andere Van der Valk-vestigingen overgenomen.’

‘Nog een belangrijke mijlpaal is het worden van een modern resorthotel in het groen. Het hotel onderscheidt zich niet alleen door zijn faciliteiten, maar ook door de unieke ligging en uitstraling. De transitie naar een ‘resorthotel’ enkele jaren geleden weerspiegelt de toewijding aan kwaliteit en een gastvrije, luxe ervaring.’

Wat staat er aan jubileumactiviteiten op het programma de komende tijd, en hoe worden gasten hierbij betrokken met jubileumacties en evenementen?
Het jubileum van ons hotel wordt gevierd met een uitgebreid programma vol festiviteiten en acties, waarbij we onze rijke geschiedenis én onze gasten in het zonnetje zetten. Op donderdag 28 november hebben we een groots feest georganiseerd voor zakelijke relaties, oud-medewerkers, familie en vrienden. Tijdens deze feestelijke avond werd ons jubileumboek 50 jaar Hotel Gilze-Tilburg gepresenteerd, dat een prachtige inkijk biedt in de ontwikkeling van het hotel door de jaren heen. De dag erna, op vrijdag 29 november, hebben we dit bijzondere moment gevierd met een groot personeelsfeest, als dank voor hun inzet en betrokkenheid.’

‘In de komende maanden kunnen onze gasten deelnemen aan diverse prijsvragen via onze social media kanalen. We verloten onder andere overnachtingen, wellness-arrangementen, zondagsbrunches, diners, live cooking buffetten en meer. Zo willen we onze gasten bedanken voor hun steun en betrokkenheid door de jaren heen.’

Begin volgend jaar organiseren we enkele speciale nostalgische buffetten, geïnspireerd door ons rijke culinaire verleden. Deze unieke diners met een knipoog naar vroeger laten gasten genieten van gerechten die deel uitmaken van onze historie.’

‘Ons jubileum zie je overal terug, van speciaal ontworpen vergaderblokjes en pennen tot vlaggen en een jubileumlogo dat het hele hotel feestelijk siert. Ook kunnen gasten de geschiedenis in een tijdslijn zien bij onze zogenaamde ‘loopbrug’ met beeldweergave en tekst van 1974 tot nu. De zakelijke gasten die een vergaderzaal huren, worden verwelkomd met een petit-four met het jubileum logo. Het benadrukt de trots waarmee we deze mijlpaal vieren en ons verhaal delen.’

‘Met deze diverse evenementen en acties nodigen wij iedereen uit om samen met ons stil te staan bij 50 jaar gastvrijheid. Wij hopen samen met onze gasten nieuwe herinneringen te creëren die net zo bijzonder zijn als de afgelopen vijf decennia.’

Wat zijn de plannen voor de toekomst van Van der Valk Gilze?
‘Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg heeft zich in de afgelopen 50 jaar ontwikkeld tot een toonaangevend resorthotel in Midden-Brabant, mede dankzij onze unieke (strategische) ligging in het groen, uitgebreide faciliteiten, uitstraling en uitstekende bereikbaarheid. We zijn trots op onze rol als pionier binnen de regio en binnen de Van der Valk-keten, en ons doel is om die positie te behouden en verder te versterken.’

‘Om zowel onze zakelijke gasten als leisure gasten een onvergetelijke verblijfservaring te blijven bieden, blijven we investeren in onze faciliteiten. Een van de aankomende hoogtepunten is de bouw van vijf exclusieve boomhutsuites met uitzicht op het prachtige meer van Klein Zwitserland. Deze unieke accommodatie zal een bijzondere toevoeging zijn aan ons aanbod en sluit perfect aan bij onze ligging in het groen en ons streven naar een bijzondere gastenbeleving.’

‘Ons hotel speelt in op de behoeften van zowel de zakelijke markt als de leisure markt, en we blijven die balans zorgvuldig in het oog houden. Dankzij onze strategische locatie tussen Tilburg en Breda, en de nabijheid van attracties zoals de Efteling en Beekse Bergen, bieden we een aantrekkelijke bestemming voor uiteenlopende doelgroepen. Daarnaast blijven we innoveren om onze congres- en vergaderfaciliteiten verder te versterken, terwijl we tegelijk onze recreatieve gasten blijven verrassen met luxe en comfort.’

‘Als resorthotel met een moderne uitstraling en veelzijdige faciliteiten willen we onze gasten blijven inspireren en verrassen. Dit doen we niet alleen door te investeren in nieuwe concepten, maar ook door trouw te blijven aan onze kernwaarden: gastvrijheid, kwaliteit en innovatie. Met deze visie kijken we vol vertrouwen naar de toekomst en blijven we streven naar een voortrekkersrol in de regio en daarbuiten.’

Lees ook:
Hotel The Rebyl: ‘eigentijdse hotelbeleving in Nijmegen’
Hanneke van Kouden: ‘Hoog Holten blijft Hoog Holten’
Albus Hotel Amsterdam is vernieuwd

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne TafelzurenBourgondisch LifestyleChaîne des RôtisseursNice to MeatSchmidt Zeevisla Fève chocolade en dessertsGrape ‘N’ Green en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Welke keukenapparatuur past het beste bij jouw kookstijl?

Volgend artikel

Le Bon Vivant eert verleden: ‘Wat wij doen, is dubbel goed’

De auteur

Richard Kok

Richard Kok

Gek op internet en video. Speurt dag en nacht over het web naar leuke nieuwe internetdingetjes. Deelt graag en houdt van jip-en-janneketaal.