Home / Blog / Deze culinaire ontwikkelingen hebben we te danken aan corona

Deze culinaire ontwikkelingen hebben we te danken aan corona

Liefst twee keer moesten horecazaken de deuren voor lange tijd sluiten in de strijd tegen het coronavirus. Dat betekent dat we nu met zijn allen een inhaalslag maken, maar zorgde er de afgelopen maanden dat we met zijn allen massaal aan het koken zijn geslagen. Vijf ontwikkelingen.

1. We zijn luxer gaan eten
Uit onderzoek van Nice to Meat en de Koninklijke Nederlandse Slagersbond blijkt dat we nu gemiddeld zo’n 10 procent meer uitgeven per kilo vlees (17 euro). En uit een door Nice to Meat opgestelde top 100 met daarin de meest populaire vleesproducten, blijkt dat met name de luxe(re) varianten flink winnen.

Prime Rib USA stijgt van plaats 141 naar plek 43, de exclusieve Tomahawk-steak klimt van 121 naar 24 en Creekstone Black Angus ossenhaas – ‘de Bentley onder de ossenhazen – staat nu op 54 (dat was vorig jaar 71).

Meest opvallend is de toename van de consumptie van het meest exclusieve vlees dat zo’n beetje te koop is, de Niki Tori van Japanse Wagyu. Deze delicatesse vliegt door de lijst heen: van 743 naar 32.

De ontwikkeling is ook zichtbaar in de verkoop van vis. Oesters voor speciale gelegenheden: we hadden vaker speciale gelegenheden en kochten dus meer oesters. Of toch maar dat wat meer bijzondere stukje vis van de speciaalzaak. Ook producten om zelf sushi te maken, namen een vlucht.

2. Speciaalzaak in plaats van supermarkt
Natuurlijk heeft de coronacrisis de supermarktbranche geen windeieren gelegd, maar we hebben met zijn allen wel vaker een bezoek gebracht aan de specialist. De bakker, de slager en de poelier, maar ook de delicatessenzaken. Een (her)waardering voor kwaliteit, en een gehoor aan de oproep om lokaal te kopen.

3. We brengen meer tijd door in de keuken
Bij gebrek aan alternatieven zijn we met zijn allen massaal aan het koken geslagen. We koken niet alleen vaker, maar staan ook veel langer achter het fornuis. Er wordt gezonder gekookt en koken heeft een sociale(re) functie gekregen: het draait om gezelligheid en tijd voor en met elkaar.

Voor zogenoemde lastig te bereiden maaltijden, draaien we onze hand niet meer om. Met dank aan YouTube, en de chefs die er – al dan niet live – hun gerechten en producten bereiden.

4. BBQ’s niet aan te slepen
Barbecueën is al enige tijd niet enkel een zomerse activiteit meer, maar de komst van het coronavirus en de daarmee gepaard gaande lockdown hebben gezorgd voor een toenemende populariteit van de BBQ.

Extra leuk is dat ze bij Nice to Meat merken dat mensen zich daarbij niet langer beperken tot de gemakkelijke producten, maar dat ze ook en steeds vaker durven te kiezen voor vleessoorten die moeilijker te bereiden zijn: short ribs, brisket of procureur voor pulled pork bijvoorbeeld. We durven aan de slag te gaan met ‘nieuwe’ producten en draaien onze hand niet meer om voor slow cooking.

5. De horeca is leuk!
Maandenlang konden we geen bezoek brengen aan de horeca en dus realiseren we ons weer hoe fijn het er is. Niet eerder moesten we het gesprek aan de bar, de lunch in de lokale horecagelegenheid of het uitgebreide diner in de sterrenzaak zolang missen. Nu het weer mag, is de behoefte enorm. Hopelijk blijft het zo en houden de ondernemers de krediet die ze zo verdienen.

Deze bijdrage is geschreven in samenwerking met Nice to Meat, één van de vrienden van ChefsFriends. Voor meer informatie over en/of het bestellen van het Wiedenlampakket kun je terecht op de website Nicetomeatyou.nl. Ook ‘Vrienden van…’ worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Lees verder

Schrijf je in en mis niets!

Ontvang Gratis ons wekelijks magazine in in je mailbox en mis niets!

De beste recepten van onze beste chefs

De beste chefs delen hun beste gerechten in onze recepturenbank. En nu denk je wellicht: die kan ik toch niet maken. Jawel hoor. De ingrediënten en benodigde apparatuur zijn afgestemd op de thuiskok, die in zijn eigen keuken graag bakt, grilt en stoomt.

De recepturenbank is gevuld met gerechten van diverse sterrenkoks, maar toegankelijk gemaakt voor de hobbykok. Lekker thuis koken met recepten van Martin, Michel en Hans.

Kijk rond in onze showroom

Onze showroom is gevuld met de leukste en lekkerste producten en diensten. Je kunt er terecht voor aanbiedingen, smakelijke kortingen en andere voordelen.

Snuffel er eens rond en laat je inspireren. Als cadeau voor jezelf of om anderen mee te verrassen.

showroom bonbons

© Copyright ChefsFriends.nl – Een activiteit van R & R media en advies.