Blog

Deze culinaire ontwikkelingen hebben we te danken aan corona

Liefst twee keer moesten horecazaken de deuren voor lange tijd sluiten in de strijd tegen het coronavirus. Dat betekent dat we nu met zijn allen een inhaalslag maken, maar zorgde er de afgelopen maanden dat we met zijn allen massaal aan het koken zijn geslagen. Vijf ontwikkelingen.

1. We zijn luxer gaan eten
Uit onderzoek van Nice to Meat en de Koninklijke Nederlandse Slagersbond blijkt dat we nu gemiddeld zo’n 10 procent meer uitgeven per kilo vlees (17 euro). En uit een door Nice to Meat opgestelde top 100 met daarin de meest populaire vleesproducten, blijkt dat met name de luxe(re) varianten flink winnen.

Prime Rib USA stijgt van plaats 141 naar plek 43, de exclusieve Tomahawk-steak klimt van 121 naar 24 en Creekstone Black Angus ossenhaas – ‘de Bentley onder de ossenhazen – staat nu op 54 (dat was vorig jaar 71).

Meest opvallend is de toename van de consumptie van het meest exclusieve vlees dat zo’n beetje te koop is, de Niki Tori van Japanse Wagyu. Deze delicatesse vliegt door de lijst heen: van 743 naar 32.

De ontwikkeling is ook zichtbaar in de verkoop van vis. Oesters voor speciale gelegenheden: we hadden vaker speciale gelegenheden en kochten dus meer oesters. Of toch maar dat wat meer bijzondere stukje vis van de speciaalzaak. Ook producten om zelf sushi te maken, namen een vlucht.

2. Speciaalzaak in plaats van supermarkt
Natuurlijk heeft de coronacrisis de supermarktbranche geen windeieren gelegd, maar we hebben met zijn allen wel vaker een bezoek gebracht aan de specialist. De bakker, de slager en de poelier, maar ook de delicatessenzaken. Een (her)waardering voor kwaliteit, en een gehoor aan de oproep om lokaal te kopen.

3. We brengen meer tijd door in de keuken
Bij gebrek aan alternatieven zijn we met zijn allen massaal aan het koken geslagen. We koken niet alleen vaker, maar staan ook veel langer achter het fornuis. Er wordt gezonder gekookt en koken heeft een sociale(re) functie gekregen: het draait om gezelligheid en tijd voor en met elkaar.

Voor zogenoemde lastig te bereiden maaltijden, draaien we onze hand niet meer om. Met dank aan YouTube, en de chefs die er – al dan niet live – hun gerechten en producten bereiden.

4. BBQ’s niet aan te slepen
Barbecueën is al enige tijd niet enkel een zomerse activiteit meer, maar de komst van het coronavirus en de daarmee gepaard gaande lockdown hebben gezorgd voor een toenemende populariteit van de BBQ.

Extra leuk is dat ze bij Nice to Meat merken dat mensen zich daarbij niet langer beperken tot de gemakkelijke producten, maar dat ze ook en steeds vaker durven te kiezen voor vleessoorten die moeilijker te bereiden zijn: short ribs, brisket of procureur voor pulled pork bijvoorbeeld. We durven aan de slag te gaan met ‘nieuwe’ producten en draaien onze hand niet meer om voor slow cooking.

5. De horeca is leuk!
Maandenlang konden we geen bezoek brengen aan de horeca en dus realiseren we ons weer hoe fijn het er is. Niet eerder moesten we het gesprek aan de bar, de lunch in de lokale horecagelegenheid of het uitgebreide diner in de sterrenzaak zolang missen. Nu het weer mag, is de behoefte enorm. Hopelijk blijft het zo en houden de ondernemers de krediet die ze zo verdienen.

Deze bijdrage is geschreven in samenwerking met Nice to Meat, één van de vrienden van ChefsFriends. Voor meer informatie over en/of het bestellen van het Wiedenlampakket kun je terecht op de website Nicetomeatyou.nl. Ook ‘Vrienden van…’ worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Zomerseizoen geopend: Loungy Mondays bij Bij Jef

Volgend artikel

Zes tips om te genieten van de Hollandse Nieuwe

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.