Als motorcrosser is Danny Löhr actief op hoog niveau. Die topsportmentaliteit gebruikt hij nu bij Het Koetshuis in Bennekom, waarmee hij ook met de beste wil meedoen. Ondanks een roerige periode, is voor treuren geen tijd. Hij wil gas geven, en dat doet hij onder andere met een ambitieuze chef én een nieuwe suite.
Als de perfect storm bestaat, dan is ’ie op bezoek geweest bij Het Koetshuis in Bennekom. Sinds Danny en partner Anouk eigenaar zijn van het restaurant, is er veel gebeurd. Het verlies van de ster, die liefst 27 onafgebroken jaren aan de gevel hangt, staat misschien wel symbool voor die roerige periode.
‘Voor iemand die altijd gaat voor de stijgende lijn, was het sterverlies niet het plan’, blikt Danny terug. ‘Maar aan ‘als’ en ‘achteraf’ doe ik niet. Aan als heb ik niets en achteraf is mooi wonen. Ik heb alles voor mezelf op een rij gezet, daarover ook gesproken met Michelin, en weet echt wel wat allemaal op ons af is gekomen sinds we in 2020 de zaak overnamen.’
Wicher Löhr
Ook voor dat jaar is al het nodige gaande. Vader Wicher, het gezicht van en de drijvende kracht achter het restaurant, overlijdt in 2017 en Danny treedt toe als mede-eigenaar.
‘Onder leiding van Niels (van Dooijeweert, in die periode de rechterhand van Wicher, RL) en Tom (Lamers, de opvolger van Niels, RL) slaagden we erin de ster te continueren.’
Mede vanwege de nasleep van corona en het vertrek van Tom eind 2024 komt Het Koetshuis terecht in onrustiger vaarwater. Het leidt er zelfs toe dat Danny – wiens passie aan de voorkant ligt, maar die zich ook prima redt achter het fornuis – terugkeert in de keuken.
‘In de tijd dat pap nog leefde, heb ik veel bij hem in de keuken gestaan’, verklaart hij die stap. ‘Die ervaringen, plus het feit dat ik erg kritisch ben op wat wordt geserveerd, hebben me daarbij erg geholpen.’

Michelin
De kink in de kabel – zoals Danny het verlies van de Michelinster noemt – is gerepareerd en de weg omhoog is inmiddels weer gevonden. ‘Meedoen in de top, is mijn motivatie’, vertelt Danny daarover. ‘Met die mentaliteit ben ik aan het ondernemen. Met dank aan mijn achtergrond in de topsport. Ik kan het niet anders en wil het niet anders.’
Danny – en Anouk – wil ook culinair meedraaien in de eredivisie en daarom is het terugkrijgen van de ster de stip op de horizon. ‘Dat begint met stabiliteit aan de basis en daar werken we hard aan. Er zal tijd overheen gaan, daar zijn we ons van bewust. Maar het is wel waarvoor we gaan.’
Ja, voor Danny is het belangrijkste eveneens die bruisende zaak vol met tevreden gasten. ‘Dat is waarvoor we dit werk doen, maar Michelin is wel de schouderklop en de bevestiging.’
Brandon de Bruin
Een van de factoren die moet bijdragen aan die stabiliteit, is de aanstelling van Brandon de Bruin als chef-kok. Na acht jaar in de keuken van De Kromme Dissel in Heelsum is hij toe aan een volgende stap. Danny hoort dat en neemt contact op.
‘Toen we onze eerste kop koffie dronken, had Het Koetshuis de ster nog’, aldus Brandon. ‘Maar het heeft geen rol gespeeld bij mijn keuze. Toen ik het restaurant voor het eerst binnenstapte, had ik direct een goed gevoel en zag ik mezelf er wel in de keuken staan.’
Dat gebeurt dus ook. Sinds het begin van dit jaar werkt hij in Bennekom. Tot volle tevredenheid van beide partijen. ‘Het gaat keigoed’, zegt Danny daarover. ‘Brandon respecteert de klassieke keuken die ons als restaurant hier heeft gebracht en voegt daar zijn eigen, moderne invloeden aan toe.’
‘Gasten zijn lovend over zijn signatuurgerecht met tonijn, tomaat, chorizo en ansjovis. En dat begrijp ik, want het is ook hartstikke lekker. Dat zouden wij zonder hem nooit hebben gekookt en geserveerd.’

Vier gangen
Wat eveneens goed bevalt, is dat Brandon als chef graag naar de tafels gaat. ‘Dat is super tof’, aldus Danny, ‘en wordt ook enorm gewaardeerd door de gasten. Hij is de chef en heeft de vrijheid zijn eigen draai aan de keuken te geven. ik ondersteun hem daar waar dat nodig is. In de keuken – als dat nodig is – en als eigenaar.’
De nieuwe chef-kok is met veel enthousiasme ontvangen in Bennekom. ‘Gasten kennen hem van zijn tijd bij De Kromme Dissel, Heelsum is immers niet zover van Bennekom vandaan, en iedereen is positief.’
De twee hebben een viergangenmenu geïntroduceerd, dat voor 69,50 euro op de kaart staat. Danny daarover: ‘Omdat ook wij merken dat niet iedere gast zit te wachten op een heel uitgebreid menu, vanwege de tijd en de kosten. Je kunt het bij ons iedere dag bestellen, dus ook in het weekeinde. Ik vind continuïteit belangrijk en dat realiseer je niet door het dan wel en dan niet aan te bieden. Hetzelfde geldt voor à la carte, dat kan en mag hier altijd.’
Meer jonge gasten
Sinds de aanstelling van Brandon is Het Koetshuis niet meer iedere zondag geopend. ‘Omdat Brandon het vanuit De Kromme Dissel gewend was om die dag vrij te zijn en we dat wilden respecteren. Wel hebben we samen besloten om iedere laatste zondag van de maand serivce te draaien, en ook op feestdagen.’
Wat Brandon en Danny deugd doet, is dat ze steeds meer jongeren mogen ontvangen. ‘We zijn oprecht trots op de grote groep met vaste gasten, zeker na de roerige afgelopen periode. Zij zijn ons trouw gebleven en dat waarderen we zeer. Maar tegelijkertijd is het fijn en belangrijk dat we nieuwe aanwas hebben.’
Met dank aan de nieuwe wijken in Bennekom en Ede waar die jongeren wonen, aldus Danny. ‘Ook omdat dit laat zien dat er wel degelijk belangstelling is voor fine dining. Dat veel jongeren hunkeren naar meer dan pizza.’

Suite
Een andere mooie stap is de realisatie van een suite boven het restaurant. ‘Het was voorheen het woonhuis van mijn moeder, maar zij heeft elders een woning gevonden. We hebben het verbouwd en het is nu te huur als appartement. Door gasten, maar ook door andere belangstellenden. Het is leuk om te zien dat de bekendheid toeneemt, want we denken dat we daarmee echt iets bieden dat van toegevoegde waarde is. Je kunt er met zes personen verblijven.’
Terras van het Jaar
Begin dit jaar is er nog meer goed nieuws. Tijdens de lancering van de nieuwe gids van Gault&Millau wordt het terras van Het Koetshuis wordt uitgeroepen tot het Terras van het Jaar voor 2026.
De culinaire gids heeft het over een ‘parel prachtig in het groen en met een mooi terras, en dat verdient dit jaar deze award’. Complimenten zijn er ook voor de ‘uitmuntende gastheer, die ervoor zorgt dat de gasten hartelijk en attent worden verwelkomd’.
Dat terras is niet alleen mooi, maar ook waanzinnig. Met uitzicht op de bossen en met ervoor een grasveld en een tuin die tot in de puntjes zijn verzorgd. Ook daarvoor zorgt Danny, die zijn werkdag dikwijls vroeg in de ochtend begint met een rondje met de grasmaaier.
‘We krijgen regelmatig complimenten over hoe strak het gazon is. Hartstikke leuk, maar tegelijkertijd voor mij ook niet meer dan normaal. Alles moet kloppen om deze bijzondere plek de uitstraling te geven die het heeft en verdient.’

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’:
Kesbeke Fijne Tafelzuren
Kaasfort Amsterdam
Chaîne des Rôtisseurs
Nice to Meat
Schmidt Zeevis
la Fève chocolade en desserts
Mr. Henry’s 0,00%
De WijnGoeroe
WTOL Academy
Neleman
R & R media en advies
Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar richard@chefsfriends.nl of rik@chefsfriends.nl.
Lees verder
-
Het Koetshuis heeft een nieuwe chef. Per 14 januari zwaait Brandon de Bruin de culinaire…
-
Restaurant Wolfslaar verwelkomt een nieuwe algemeen directeur. Met deze benoeming versterkt het restaurant de organisatie…
-
Brandon de Bruin start als nieuwe chef-kok van Het Koetshuis. Na acht jaar De Kromme…


