Proeft

ChefsFriends proeft Fever-Tree natuurlijke soda

In de rubriek Proeft laten producenten en leveranciers hun product proeven door ChefsFriends. Wij beschrijven het proces van ontvangst tot en met gebruik, en geven jou als lezer daarmee een beeld van de mogelijkheden. In deze aflevering de ‘ultieme premium soda box’ van Fever-Tree.

Fever-Tree trok een jaar lang de wereld over in een zoektocht naar de allerbeste ingrediënten voor premium tonics en mixers, zo is te lezen op de informatiekaarten die zijn toegevoegd aan de box.

Natuurlijke smaken
Die reis bracht een lijn van vernieuwende frisdranken met pure botanische ingrediënten, rijke fruitsappen en een subtiele bubbel, maar zonder overbodige suikers en calorieën.

Speciaal gemaakt voor het mixen met verfijnde gins. Het motto van Fever-Tree: ‘If 3/4 of your G&T is the tonic, make sure you use the best!’.

De tonics worden gemaakt met natuurlijke kinine van de originele Cinchinna-bomen (de cinchona Ledgeriana), ook wel Fever-Trees.

Het assortiment bestaat uit negen natuurlijke smaken, waarvan er twee ook verkrijgbaar zijn als light-variant. Kijk voor meer info op: Fever-tree.com.

Zeven soda’s
De soda box wordt deze keer niet aan huis bezorgd, maar door Laureen de Koning van het Amsterdamse Typhoon Hospitality afgegeven tijdens een (andere) afspraak van ChefsFriends bij een van de Starbucks-vestigingen in de hoofdstad.

De ‘ultieme premium soda box’ van Fever-Tree bevat zeven soda’s in flesjes van 200 ml: Sicilian Lemonade, Lemonade, Natural Light Tonic, Elderflower Tonic, Ginger Ale, Ginger Beer en Bitter Lemon.

Ook in de doos: een keurige kaart met daarop de smaakomschrijvingen en garneersuggesties (zonder gin). Om het helemaal af te maken: die garneringen zijn ook meegeleverd. Zelfs het glas zit erbij.

In de box is bovendien beschreven hoe ik ‘the perfect soda serve’ kan maken en in de vriezer liggen de ijsklontjes die ik bij elke soda nodig heb. Kortom: helemaal klaar om te starten dus!

Het proeven
De zeven ‘ultieme premium soda’s’ zijn stuk voor stuk lekker fris en goed van smaak. Met als duidelijke favoriet de Ginger Beer.

Ze hebben allemaal een positieve associatie met gezondheid, omdat ze ‘zonder overdaad aan geraffineerde suikers en chemische toevoegingen’ zijn. Een pré in deze tijd.

Onze favoriet is de Ginger Beer. Niet te zoet en met een diepe, langdurige gembersmaak, aldus de smaakomschrijving. Gegarneerd met een beetje limoensap en een stokje kaneel. Heerlijk! Met een stevige en opvallende nasmaak.

Verrast zijn we door de combinaties Bitter Lemon en sinaasappel (als garnering) en de keuze voor komkommer als garnering bij de Elderflower Tonic.

En verder
Erg leuk is het dat in de box niet alleen zeven smaken zitten, maar dat deze ook zijn voorzien van een smaakomschrijving en dat een illustratie is opgenomen waarin staat beschreven hoe je de ‘perfect serve’ op tafel zet.

Ook een positieve noot over de communicatie-uitingen. Op de kaart met smaakomschrijvingen staan de accounts van Facebook, Twitter en Instagram.

Die komen ook terug op de bijgevoerde plattegrond van Amsterdam, inclusief 28 adressen waar de tonic van Fever-Tree wordt gebruikt voor de G&T’s.

Tot slot is er het visitekaartje van pr-bureau Typhoon Hospitality met daarop een QR-code die je kunt scannen om meer te weten te komen over Fever-Tree.

Proeft komt tot stand in samenwerking met producenten en/of leveranciers. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Vorig artikel

Video: Jacob Jan Boerma en Sacha de Boer over Less is more

Volgend artikel

10 lekkere herfstwijnen

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.