Reportage

Camille Oostwegel: ‘Bij Oostwegel Collection willen we ‘meaningful luxury’ zijn’

Camille Oostwegel leidt Oostwegel Collection, een collectie van vier stijlvolle kwaliteitsbedrijven in Zuid-Limburg, nadat hij het stokje volledig heeft overgenomen van zijn vader. Hoe staat het bedrijf er nu voor en wat kunnen we de komende tijd verwachten? ‘Na verbouwingen weer vol gas vooruit.’

Een bezoek aan een van de huizen van Oostwegel Collection is altijd iets bijzonders. Wie het landgoed van Château St. Gerlach in Houthem bij Valkenburg oprijdt, voelt de grandeur en magie. Binnen heerst een ontspannen en gastvrije sfeer.

Het gesprek met Camille Oostwegel (‘Waar wil je zitten Richard? Hier of daar? Zeg het maar.’) is al even ontspannen. Camille (39) oogt jong, draagt verantwoordelijkheid en heeft, hoe je het ook wendt of keert, grote schoenen te vullen. Maar die Limburgse schoenen lijken hem goed te passen.

Van wereld naar Zuid-Limburg

Voordat Camille definitief terugkeert naar Zuid-Limburg om zijn vader op te volgen, doet hij internationale ervaring op. Via de Hotelschool Maastricht en Master in Den Haag en Rotterdam belandt hij in Madrid. Daar past hij onder andere revenue management in de hotellerie in de praktijk toe. Later verhuist hij naar New York. In 2015 grijpt hij de bouw van het St. Gerlach Paviljoen aan om terug te keren naar Zuid-Limburg. Daar worden de eerste stappen genomen om op termijn het familiebedrijf over te nemen.

Er is geen concreet stappenplan, maar de intentie uitspreken om het familiebedrijf voort te zetten is voldoende om zijn ‘journey’ naar directeurschap te starten. Camille wordt directielid en begint met Business Development waaronder revenue management en een rebranding. Stapsgewijs neemt hij steeds meer dossiers over en ontwikkelt zich verder als directeur. Op 1 januari 2020 neemt hij het eigenaarschap en de leiding over het bedrijf over van zijn vader.

Wat was het meest waardevolle advies dat jouw vader je heeft gegeven?
‘Bij Oostwegel Collection werken we met vier kernwaarden: inlevingsvermogen, actief, uitstraling en fatsoen. Die kernwaarden vormen ons morele kompas. Werkend vanuit die kernwaarden zul je begrijpen dat mijn vader me nooit heeft gepusht en dat de geleerde lessen verpakt zitten in onze kernwaarden. Beiden hebben we altijd focus op kwaliteit, dus het overnemen van mijn vaders functie is een natuurlijk proces geweest. Pa is nu commissaris van het bedrijf en oppervrijwilliger van de moestuin. Hij is 75 inmiddels en we doen regelmatig een kop koffie om informeel over allerlei zaken te praten.’

Wat heb je anders gedaan dan jouw vader?
‘Ik denk dat ik iets planmatiger te werk ga. Pa heeft dit bedrijf steen voor steen opgebouwd, en heeft zelf alles moeten ontdekken en ondervinden. Ik heb in grote hotelbedrijven in Madrid en New York gewerkt, heb daar andere bedrijfsstructuren gezien. Sinds mijn aanstelling als directeur is organisatorisch het een en ander veranderd. Zo hebben we van verschillende afdelingen in het bedrijf directeursfuncties gemaakt, zodat er minder doorgeefluiken zijn op het gebied van finance, sales en marketing. Ik ben meer een generalist en geen specialist, pa is meer een createur.’

De toekomst van Oostwegel Collection

Oostwegel Collection bestaat uit vier bijzondere bedrijven, elk een Rijksmonument en met een focus op kwaliteit in service, gastvrijheid en gastronomie. ‘Hier op Château St. Gerlach hebben we de ambitie voor een Groene Michelinster. Onze moestuin is geprofessionaliseerd en chef-kok Guido Le Bron de Vexela heeft stage gelopen bij onder andere De Kas in Amsterdam. Onze chef en onze tuinvrouw werken volgens de seizoenen en dat zie je terug op het bord: zoveel mogelijk van eigen landgoed en regio.’

De eerste plannen voor de toekomst zijn met een Groene Michelinster uitgesproken. Maar er is meer, terwijl de regionale media berichten over uitdagingen bij Oostwegel Collection. Camille legt uit:  ‘Grootscheepse renovaties zoals die bij Château Neercanne en hier op St. Gerlach kosten tijd en geld. En als je verbouwt, kun je kamers niet verhuren, dus liggen de bezettingsgraad en daarmee het inkomen ook een stuk lager. Maar alles is bedoeld om na de verbouwing weer vol gas te kunnen geven’.

‘Binnenkort pakken we het ontbijtrestaurant van Château St. Gerlach nog aan. Het ontbijtbuffet krijgt een nieuwe plek en het meubilair passen we aan in lijn met de gerenoveerde hotelkamers. Zo kunnen we beter de pieken opvangen. Rond Pasen moet dit klaar zijn. Maar de grootste verandering is gepland in het Kruisherenhotel in Maastricht. Dat hotel willen we uitbreiden met 52 kamers, een hoogwaardig restaurant en een multifunctionele ruimte voor exposities en bijeenkomsten.’

Zuid-Limburg als toeristische trekpleister

Zuid-Limburg ontwikkelt zich als kwaliteitsbestemming. Het toerisme is de afgelopen tien jaar gegroeid, met stijgende bezoekersaantallen en bestedingen. Ook de bereikbaarheid verbetert, met Maastricht Aachen Airport en de Drielandentrein tussen Luik, Maastricht en Aken. Vanuit Luik ben je in twee uur in Parijs en vice versa. Zuid-Limburg profileert zich steeds sterker als toeristische regio, bekend om zijn unieke heuvellandschap, rijke cultuur en historische steden als Maastricht en Valkenburg.

‘Het potentieel in Zuid-Limburg is enorm’, stelt Camille. ‘Er is meer vraag naar kwaliteitsaccommodaties en ook het aanbod in dit segment neemt toe. Iedereen probeert zijn stukje van de taart te pakken. Hopelijk wordt de taart die we samen moeten verdelen wel groter. Onze hotels zijn stevig verankerd in deze regio. Nieuwe bedrijven zullen hun weg nog moeten vinden. Als er kwaliteit bij komt in deze regio, is dat juist goed.’

Hoe ziet Camille zijn bedrijf over pakweg tien jaar? ‘We willen betekenisvol zijn, iets nalaten voor de volgende generatie gasten, medewerkers en buurtbewoners. Zelf vierde ik recent mijn verjaardag bij sterrestaurant Tout à Fait in Maastricht. Shout out voor chef Bart Ausems, die op verzoek gerechten maakte van Paul Bocuse, zoals onder andere de Bressekip. Dat was zo fantastisch, dat vergeet ik nooit meer. Dat soort ervaringen geven we ook aan gasten van Oostwegel Collection, nu en in de toekomst. We zijn klaar voor de toekomst vol ambitie en kwaliteit, en geleid vanuit onze kernwaarden.’

Lees ook:
Bastiaan Klomp nieuwe directeur Château St. Gerlach
Château St. Gerlach blij met classificatie
Blog: Maastricht is onthaasten om de hoek

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne TafelzurenBourgondisch LifestyleChaîne des RôtisseursNice to MeatSchmidt Zeevisla Fève chocolade en dessertsGrape ‘N’ Green en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar richard@chefsfriends.nl of rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Gault&Millau: Demain hoogste nieuwkomer, De Librije de beste

Volgend artikel

Groningse keuken in de spotlight: van eierbal tot mosterdsoep

De auteur

Richard Kok

Richard Kok

Gek op internet en video. Speurt dag en nacht over het web naar leuke nieuwe internetdingetjes. Deelt graag en houdt van jip-en-janneketaal.