Nieuws

Bloeiende cruisebranche en 100e aankomst MS Rotterdam

Het MS Rotterdam, onderdeel van de Holland America Line, meerde zaterdag 4 juli voor de honderdste keer aan in Rotterdam. Een feestelijk moment, waarvoor zelfs ‘doopvrouw’ Prinses Margriet naar de Maasstad kwam. ChefsFriends was ook aanwezig en haalde managing director Europa Nico Bleichrodt voor de camera.

‘Het gaat heel goed met de Holland America Line’, zo vertelt Nico Bleichrodt aan ChefsFriends. Hij is managing director sales & marketing voor Noord- en Centraal-Europa en mocht zaterdag 4 juli Prinses Margriet ontvangen.

Vloot wereldwijd
Zij kwam naar Rotterdam omdat het MS Rotterdam, een van de cruiseschepen van de Holland America Line, voor de honderdste keer aankwam in de Maasstad. Het had de acht dagen daarvoor een tocht gemaakt naar en door de Noorse fjorden.

‘We hebben wereldwijd inmiddels vijftien schepen in de vaart met een gezamenlijke capaciteit van 25.000 bedden’, aldus de managing director, die ChefsFriends laat weten dat daarin wel iets gaat veranderen.

Nieuw cruiseschip
‘Eind dit jaar gaan twee schepen uit de vloot, die hebben we verkocht aan een andere rederij. Daarvoor komt volgend jaar één nieuw schip terug, het MS Koningsdam. Deze wordt in mei in Rotterdam gedoopt en gaat varen vanuit Amsterdam.’

De Librije
Op dat cruiseschip komt eveneens een samenwerking met driesterrenrestaurant De Librije, waarmee al wordt samengewerkt op de schepen MS Eurodam en MS Rotterdam.

‘We hebben een aantal jaren geleden een culinary council opgericht met daarin topchefs uit de hele wereld. Jonnie Boer is daarvoor gevraagd en gelukkig heeft hij positief gereageerd op dit verzoek.’

Voor gasten betekent dit dat zij in het hoofdrestaurant gerechten van De Librije kunnen kiezen van de kaart. ‘En één keer per cruise wordt ons specialiteitenrestaurant omgebouwd tot De Librije. Onze stewards lopen dan ook in kleding van het restaurant van Jonnie en Thérèse Boer en we gebruiken het servies van De Librije.’

Cruisesegment groeit
Het cruisesegment is sterk groeiende, en dat is volgens Nico Bleichrodt een bijzondere ontwikkeling in crisistijd.

‘Op dit moment is het aantal Nederlandse cruisepassagiers 110.000, dat was een paar jaar geleden nog 33.000. Wij verwachten binnen nu en tien jaar misschien wel te kunnen groeien naar 300.000 Nederlandse passagiers.’

Economische waarde
De economische waarde van de aankomst van een cruiseschip is heel belangrijk voor de steden waar de schepen aankomen. ‘Het MS Rotterdam zoals deze vandaag in Rotterdam ligt, levert de stad ongeveer 300.000 euro op aan inkomsten.’

Heb je cruiseplannen, luister dan even naar de tips die Nico Bleichrodt in het interview geeft en hoor welke reizen je absoluut niet mag missen.

Foto: Holland America Line

Vorig artikel

4 lekkerste roséplekken volgens Cuno

Volgend artikel

Loungy Monday in Ibiza-stijl bij Texels sterrestaurant Bij Jef

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.