Blog

Bier of Wijn?

Regelmatig komt het onderwerp wijn of bier aan bod. Onderzoek wijst uit, dat er steeds meer kleine bierbrouwerijen komen. Bovendien groeit de bierconsumptie in ons land harder dan de wijnconsumptie. Onze blogger Ruud Weterings zet ons op scherp.

“Wanneer ik voor de keuze sta: een glas matige huiswijn van euro 3,75 of een goed getapt (speciaal) biertje voor dezelfde prijs… Ik betrap me zelf erop dat ik vaker een frisse pint bestel, dan een huiswijn. Ik moest gelijk aan onderstaande conversatie denken:

Vrouw: Drink je bier?

Man: Ja.

Vrouw: Hoeveel biertjes per dag?

Man: Stuk of 3.

Vrouw: Hoeveel betaal je per biertje?

Man: 3 euro, inclusief fooi.

Vrouw: En hoe lang drink je al bier?

Man: Een jaar of 20 schat ik…

Vrouw: Dat komt neer op 270 euro per maand en ongeveer 3.250 euro per jaar! 

Man: Dat klopt.

Vrouw: Na 20 jaar is dat dus 65.000 euro!

Man: Dat klopt.

Vrouw: Weet je dat je daar een mooie Ferrari voor had kunnen kopen!

Man: Drink jij bier?

Vrouw: Nee

Man: Waar is jouw Ferrari dan?”

“Er zijn waarschijnlijk een aantal redenen aan te wijzen waarom bier een groeispurt doormaakt ten koste van wijn. De wijnkennis van de consument is in de laatste jaren immers enorm geroeid. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het lagere alcohol percentage bij de meeste bieren.”

“Is bier dan gezonder dan wijn vraag je je af? Van wijn zou je langer leven, terwijl bier vaak met een dikke buik wordt geassocieerd. Onderzoekers zijn het niet met elkaar eens, dat het ene drankje gezonder of ongezonder is dan het andere.

“De echte reden voor de groei van bier ten opzichte van wijn is de kwaliteit van de huiswijnen en productkennis van de medewerker. De kwaliteit van huiswijnen neemt weliswaar langzaam toe, maar de Nederlandse horecabezoeker wordt nog steeds regelmatig teleurgesteld. Grootschalig onderzoek onder zowel horecabezoekers als horecaondernemers laat zien dat de kwaliteit van geschonken huiswijn en de productkennis in Nederlandse restaurants te wensen overlaat.”

“Slechts 2,8 procent van de ondervraagden geeft aan de kwaliteit van huiswijn in de Nederlandse horeca ‘goed’ te vinden. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de gast goed glaswerk, duidelijkheid over de wijn, getraind personeel en een goede prijs-kwaliteitverhouding op prijs stelt.”

“Doordat steeds meer consumenten meer willen leren over wijnen, stijgt óók de noodzaak voor deskundig personeel. Je werkt immers in een computerzaak ook niet zonder kennis van computers. Ik raad daarom professionals aan om meer prioriteit te leggen bij training, zodat je beter kunt voldoen aan de verfijnde smaak van de goed geschoolde gast.”

Meer weten over Spaanse of andere wijnen? Dan kun je terecht bij WTOL Academy, één van de vrienden van ChefsFriends. Bekijk de mogelijkheden op de website https://wtol-academy.nl. Als ‘Vrienden van…’ is deze bijdrage geschreven in samenwerking met WTOL Academy. Ook ‘Vrienden van….’ Worden? Stuut een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

3 Toscaanse wijnontdekkingen die jou verrassen

Volgend artikel

Eden Hotels kiest voor samenwerking met Dutch Cuisine

De auteur

Richard Kok

Richard Kok

Gek op internet en video. Speurt dag en nacht over het web naar leuke nieuwe internetdingetjes. Deelt graag en houdt van jip-en-janneketaal.