Augurkenkoning krijgt vervolg: ‘Acht nieuwe afleveringen’

De Augurkenkoning krijgt een tweede seizoen. Dit voorjaar zenden RTL 5 en Videoland acht nieuwe afleveringen uit van de tv-serie over vader Oos en zoons Camiel en Silvian Kesbeke van Kesbeke Amsterdamse Tafelzuren. ‘Het is zo goed bevallen dat we van veel mensen hoorden dat ze nog een seizoen wilden.’
In november vertelde Camiel al aan ChefsFriends dat de gesprekken over een eventueel vervolg gaande waren. Inmiddels is duidelijk dat De Augurkenkoning een tweede seizoen krijgt. Een rechtstreeks gevolg van het succes van de serie die afgelopen najaar door gemiddeld zo’n 700.000 mensen werd bekeken op RTL 5 en waarbij de cijfers van Videoland nog moesten worden opgeteld.
Gouden Televizier-Ring
Bovendien sleepte het programma een nominatie in de wacht voor de Gouden Televizier-Ring en is het één van de vijf gekwalificeerden van de eerste kwalificatieronde.
Dit betekent dat het vanaf augustus uitkomt in de grote nominatieronde met de andere kwalificatiewinnaars en vijf door de organisatie uitgedeelde wildcards.
Familiebedrijf
Camiel noemde het succes van de zes afleveringen ‘ver, ver, ver boven verwachting’ en dat was aanleiding om te spreken over een vervolg. ‘Het is zo goed in de smaak gevallen dat mensen nog een seizoen wilden’, aldus Camiel, die – net als broer Silvian – sinds het begin van dit jaar mede-eigenaar is van het familiebedrijf.
‘Ook de productiemaatschappij was enthousiast, en datzelfde gold voor ons. En dus concludeerden we gezamenlijk dat er goede redenen waren voor een tweede seizoen.’
Opnames
De opnames zijn op dit moment in volle gang. ‘Vandaag wordt er ook gefilmd’, vertelt Camiel als we hem aan de telefoon hebben om over De Augurkenkoning te praten. ‘Wat mensen allemaal te zien krijgen? ‘We hebben nieuwe machines aangeschaft, en voor de kijkers van de eerste serie afleveringen: die toen aangeschafte nieuwe machine werkt nog steeds niet volledig naar behoren.’
Overname bedrijf
De bedrijfsovername door Silvian en Camiel loopt ook als een rode draad door het tweede deel. ‘We sloten af met het ondertekenen van de familiestaturen en sinds dit jaar zijn we beiden mede-eigenaar. Verder is er aandacht voor nieuwe producten en zijn er beelden te zien van een lang weekeinde weg met het voltallige personeel.’
Belangrijk verschil tussen het eerste en tweede deel is dat op een andere periode in het jaar wordt gefilmd. Camiel daarover: ‘Afgelopen jaar is er gefilmd tijdens de oogst, was het topdrukte en hadden we de productiepiek in het bedrijf. Nu is er gelegenheid om andere zaken te laten zien.’
Echt en oprecht
De Augurkenkoning is vanaf dit voorjaar te zien, opnieuw op RTL 5 en Videoland. ‘Deel één bestond uit zes aflevering van drie kwartier, exclusief reclame, nu komen er acht afleveringen van een uur. Vanaf eind april/begin met te zien. Ook nu zorgen we ervoor dat alles echt en oprecht is. Het mag niet gespeeld zijn, we willen niet acteren. We hebben de cameramensen verteld dat ze pech hebben als ze een grap missen. Die gaan we geen tweede keer maken, omdat het niet op beeld staat.’
Kesbeke populair
Gedurende de eerste afleveringen kregen vader en zoons veel complimenten van kijkers voor de manier waarop ze hun bedrijf runden en omgingen met hun medewerkers. Dat heeft de populariteit goed gedaan, bevestigt Camiel.
Dat merkt hij aan de belangstelling voor Kesbeke Amsterdamse Tafelzuren. ‘We hebben meer sollicitaties en ook in de handel zien we dat terug. Ik denk dat mensen bij het schap met tafelzuren bewuster op zoek gaan naar het Kesbeke-logo of dat ze nu herkenning hebben als ze onze etiketten zien. Dat zijn allemaal hartstikke mooie ontwikkelingen, het is leuk om te horen dat het eerste deel goed bevallen is.’
Deze bijdrage is geschreven in samenwerking met Kesbeke Fijne Tafelzuren, één van de vrienden van ChefsFriends. Voor meer informatie over en/of het bestellen van Amsterdamse tafelzuren, kun je terecht op de website van het familiebedrijf. Ook ‘Vrienden van…’ worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.