Blog

Allemaal aan de geitenbok: erg lekker en goed voor mens en dier

In Nederland worden jaarlijks zo’n 70.000 geitenbokken geboren. Slechts 2 procent daarvan komt terecht in de voedselketen. Een ernstig laag percentage, ook omdat het vlees ‘heel erg lekker is’. Middels diverse initiatieven moet hierin verandering worden gebracht: goed voor de geitenhoeders en goed voor de bokjes.

‘Red een geitenbok. Eet hem op’. Het is de boodschap waarmee boerenorganisatie ZLTO vorig jaar op dierendag de campagnemaand Goatober introduceerde. Wellicht een wat vreemde combinatie – het eten van vlees promoten op dierendag – maar uiteraard één met een filosofie.

Slacht
Jaarlijks worden in Nederland zo’n 70.000 geitenbokjes geboren. Slechts 2 procent daarvan komt terecht in de voedselindustrie, de rest gaat rechtstreeks naar de slacht. Ze geven geen melk en leveren dus vrijwel niets op.

Sterker: ze kosten geld. ‘Iedere bok die op deze manier de boerderij verlaat, kost de boer 4 euro’, aldus salesmanager Jeroen Hoogsteder van Nice to Meat. ‘Naast het emotionele element is er dus ook een financieel aspect.’

Op de kaart zetten
Aanleiding voor Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland – die bedrijven in de provincie helpt bij innovatie en maatschappelijk economische vraagstukken – zich te mengen in de discussie.

In nauwe samenwerking met boeren en vleesverwerkers in de regio is een plan bedacht om bokjes op een duurzame manier te verwaarden. Drie geitenboeren en de horecaslager hebben – in 2018 – de handen ineengeslagen en zetten zich actief in het vlees op de kaart te zetten.

Delicatesse
In Nederland vinden we het maar gek om bokkenvlees te eten, terwijl het in landen in Zuid-Europa wordt beschouwd als een delicatesse. Ideaal voor de export dus?

‘Dat zou je wel zeggen, en dat gebeurt ook,’ aldus Jeroen, ‘maar sinds 2011 geldt er een wet die bokkentransport langer dan twee uur verbiedt en daardoor is de export grotendeels opgedroogd.’

Bovendien zijn veel van deze slachterijen niet van onbesproken gedrag, zo heeft onderzoek uitgewezen.

Geitenbok Jeroen Hoogsteder en Lydia van Maurik
Jeroen en Lydia

Beter leven
En daarom kunnen we door juist meer bokkenvlees te eten, de mannelijke dieren een beter leven bezorgen. Voor de bokken betekent het dat ze niet direct of kort na de geboorte naar de slacht gaan en boeren gaan meer verdienen aan het houden van bokken. Nog een voordeel: de boer kan het verdiende geld investeren in een beter leefklimaat voor de bokken.

Smaak
Goed voor de boer en de bok dus, maar hoe zit het met de smaak? ‘Bokkenvlees is super mals’, aldus Lydia van Maurik. Ze werkte ooit als docent, maar is inmiddels fulltime actief als geitenboer.

Ze startte met tien volwassen bokken met als doel ze een beter en langer leven te geven en dat vlees vervolgens te verkopen aan restaurants. Met als ultieme doel het rendabel maken van bokkenvlees.

Het resultaat is de Bokken Bunker (www.bokkenbunker.nl). ‘Het is in een periode van twee jaar op een goede manier ontploft.’

Luxe vlees
‘Het is luxe vlees en moeilijk te vergelijken. Ik vind dat het wel wat weg heeft van ree, maar dan super mals. Je hoeft er maar heel weinig mee te doen om het lekker te maken.’

Er zijn eveneens overeenkomsten met de smaak van lam. De manier van bereiden is als met ander roodvlees: het is rauw, rosé en gegaard te eten. En, ook heel belangrijk, een geitenbok is (zo goed als) van kop tot staart bruikbaar.

Seizoen
Wat eveneens mooi is: geitenbokvlees heeft een seizoen. Zoals het hoort met producten en het gebruik ervan. Dat seizoen start rond Pasen en eindigt in oktober/november.

Deze bijdrage is geschreven in samenwerking met Nice to Meat, één van de vrienden van ChefsFriends. Voor meer informatie kun je terecht op de website Bokop.nu, waar (binnenkort) onder andere een ‘Geitenbox’ voor de culinaire thuiskok wordt aangeboden. Ook ‘Vrienden van…’ worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Win vrijkaarten voor het eerste champagnefestival van Nederland

Volgend artikel

Lente-actie bij De Burgemeester in Linschoten

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.