Tien jaar INK Hotel Amsterdam. Dat is tien jaar vol verhalen, verbondenheid en vooruitstrevendheid. General Manager Jolanda de Smit over 10 jaar INK Hotel Amsterdam MGallery Collection.
Wat begon als een luxe designhotel op een historische locatie in hartje Amsterdam, groeide uit tot een plek waar gastvrijheid hand in hand gaat met maatschappelijke betrokkenheid. Diversiteit en inclusie vormen al sinds de opening in 2015 het hart van de hotelidentiteit.
Jaarlijks is dat zichtbaar tijdens Pride Amsterdam, wanneer het hotel transformeert tot het PINK Hotel. In deze feestelijke jubileumeditie staat het hele pand tien dagen lang in het teken van verbinding, acceptatie en inclusie, met als hoogtepunt het INK goes PINK-feest.
Voor ChefsFriends is dit jubileum een mooi moment om terug én vooruit te blikken met Jolanda de Smit, general manager van INK Hotel Amsterdam. Wat is het verhaal achter het succes van dit prijswinnende hotel? Hoe worden inclusie en storytelling concreet zichtbaar in de dagelijkse hotelpraktijk? En welke ambities zijn er voor de toekomst? Tijd voor een vraaggesprek.
Tien jaar INK Hotel Amsterdam. Wat gaat er op dit moment door je heen?
‘Trots! We zien er nog goed uit voor 10 jaar en winnen nog steeds awards. Trots dat er medewerkers zijn die hier al meer dan 35 jaar werken, voor velen is INK een tweede thuis geworden. Zelfs oud-medewerkers houden contact en hebben het zelfs na vertrek over een veilige, fijne werkplek. Dat zegt iets! Daarnaast ben ik trots dat we een flagship hotel zijn van de Mgallery Collection brand en dat we in zo’n mooi historisch pand zitten.’
Diversiteit en inclusie vormen sinds de start de kern van jullie identiteit. Hoe breng je dit dagelijks in de praktijk binnen het hotel?
‘Vanaf dag één worden nieuwe medewerkers hierin meegenomen tijdens hun onboarding. Ik ga dit gesprek zelf aan met ze. Hier is respect de norm. Je wordt aangenomen voor je talent, niet om te oordelen over anderen. Zelf waak ik er heel erg over dat we elkaar accepteren, ongeacht wie we zijn, waar we vandaan komen of wie we liefhebben.’
INK goes PINK is inmiddels een begrip geworden tijdens Pride Amsterdam. Hoe is dit initiatief ooit begonnen?
‘Alweer tien jaar geleden begonnen we met een cocktail om een statement te maken naar de queer community, een teken van acceptatie en het feit dat wij achter diversiteit en inclusiviteit staan. Het tweede jaar werd het feest groter en vanaf toen bleef het groeien. Mijn toenmalige commercial manager heeft het helemaal uitgewerkt en met alle teams opgepakt. Zelfs na 10 jaar loopt de organisatie gesmeerd.’
Wat kunnen bezoekers verwachten van de jubileumeditie van PINK Hotel deze zomer?
‘Voor de jubileumeditie van INK goes PINK slaan we de handen ineen met kleinere associaties binnen de queer community. Wij willen hen bij ons een groter podium geven. Dat doen we door onze ruimtes beschikbaar te stellen voor bijeenkomsten, workshops en vergaderingen. Daarnaast geven we de speciale PINK suite weg als prijs, om mensen écht in de watten te leggen met een memorable ervaring.’
Hoe zorg je dat het hele team de inclusieve waarden van het hotel uitdraagt, ook onder druk van de dagelijkse operatie?
‘Dat gaat eigenlijk vanzelf, het zit in onze dna. Inclusiviteit is geen apart project, het is onderdeel van wie we zijn. Iedere gast wordt met dezelfde warmte en openheid ontvangen, zonder vragen of aannames. Of het nu gaat om twee mannen, twee vrouwen of wie dan ook die samen een kamer boeken, bij ons is iedereen welkom. Vanuit Accor krijgen we hier ondersteuning door trainingen op het gebied van inclusie, net zoals we trainingen krijgen over privacy wetgeving of het signaleren van mensenhandel. Het hoort simpelweg bij ons.’
Het hotel ademt historie. Hoe combineren jullie de rijke krantengeschiedenis van het pand met moderne hospitality?
‘Typemachines, oude persen, inktpotten.. zelfs de ‘niet storen’ deurhanger verwijst naar onze journalistieke roots. Alles draait hier om tijd, de tijd nemen om je verhaal te schrijven. Deze filosofie zit diep in de muren, of zoals op de muur staat geschreven “Where stories are yet to be written”.’
INK Hotel heeft in tien jaar tijd meerdere prijzen gewonnen. Welke daarvan maakt je persoonlijk het meest trots en waarom?
‘Wij hebben de afgelopen tien jaar prachtige onderscheidingen ontvangen. De Dutch Hotel Award was een bekroning voor ons hele team. Maar het meest trots ben ik op de tweede Bernache Award, die we wonnen met INK goes PINK. De prijs wordt uitgereikt binnen de wereldwijde Accor groep, waar meer dan 5.000 hotels aan mee kunnen doen. Dat juist dit initiatief op dat niveau erkenning kreeg, voelt als een bevestiging dat we echt het verschil maken.’
Wat is het grootste inzicht dat je als general manager hebt opgedaan in het afgelopen decennium?
‘Ik werk al meer dan 4 decennia in de hospitality. Deze reis heeft mij in 8 landen gebracht in mijn 28 jaar in het buitenland. Elk hotel en elke cultuur brengt iets nieuws. De afgelopen 10 jaar in Amsterdam was uniek en niet altijd eenvoudig. De houding ten opzichte van toerisme is veranderd en de pandemie was een onverwachte wending. Ik heb meerdere hotels geopend, maar nog nooit één gesloten, dat was een les op zich. Ik kan volmondig zeggen dat Nederland een bijzonder land is. De vrijheid, het mogen zijn wie we zijn, de meningsvrijheid, het onderlinge respect en de openheid maken het prettig om hier te werken en te wonen.’
In 2024 maakte INK de transitie van premium- naar luxury-merk binnen MGallery. Wat heeft dat betekend voor de uitstraling en service?
‘Dat betekende vooral de lat nóg hoger leggen. We hebben fors geïnvesteerd in training en ontwikkeling om onze service naar het niveau van luxury hospitality te tillen, zonder in te boeten op persoonlijkheid. Alles draait om verfijning, oog voor detail en nog meer aandacht voor de individuele gastbeleving.’
Wat hoop je dat gasten meenemen na een verblijf in het INK Hotel?
‘Dat ze geraakt zijn, niet alleen door het comfort of de locatie, maar door de oprechte aandacht van onze medewerkers. We willen graag dat elke gast zich gezien en verzorgd voelt. Een gast was zelfs zo dol op ons hotel dat hij ons logo op zijn been heeft laten tatoeëren. Wat kan ik hier nog aan toevoegen?’

Lees ook:
Accor met nieuw hotelmerk naar Rotterdam en Amsterdam
Nobu opent restaurant in Amsterdam
Albus Hotel Amsterdam vernieuwd: ‘Boutique hotel-sfeer’
ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne Tafelzuren, Bourgondisch Lifestyle, Chaîne des Rôtisseurs, Nice to Meat, Schmidt Zeevis, la Fève chocolade en desserts, Grape ‘N’ Green en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar richard@chefsfriends.nl of rik@chefsfriends.nl.
Lees verder
-
Van der Valk Hotel Amsterdam Amstel start deze week met het koken volgens de nieuwe…
-
Hotel Okura Amsterdam introduceert Noëls Wijnverkenning, een bijzondere wijnproeverij onder leiding van Honorary Gastronomy Sommelier…
-
Conservatorium Hotel in Amsterdam start met Adult Happy Meal, een concept overgewaaid uit New York…