Streep door prijsafspraken Booking: ‘Ook gasten profiteren’
De Europese autoriteiten hebben een streep gezet door de prijsafspraken van Booking. Dit betekent dat hotels sinds 1 juli hun eigen prijzen mogen bepalen en (dus) geen rekening meer hoeven te houden met het reserveringsplatform. Wij vroegen hotelier Lammert de Vries wat dit betekent en wat de gevolgen zijn.
Lammert staat met zijn partner Sjoukje aan de wieg van landgoed Groot Warnsborn in Arnhem. Sinds 1 januari 2023 is de dagelijkse leiding in handen van kinderen Gjalt en Jante, daarbij ondersteund door hun ouders.
Bovendien is Lammert voorzitter van Hora, de stichting Hotel Overleg Regio Arnhem. In die hoedanigheid geeft hij antwoord op onze vragen.
Wat is er precies verandert en wat is daarvoor de aanleiding?
‘Het gaat vooral om de zogenaamde ‘prijspariteitsclausules’. Hierbij biedt Booking de hotels minimaal dezelfde of eigenlijk betere prijzen aan dan andere verkoopkanalen. Het ergste is dat er dan ook nog lagere prijzen dan die op je eigen website worden aangeboden.’
‘Nu mogen hotels zelf bepalen welke prijzen ze aanbieden. Dat betekent dat er meer transparantie komt, met name omdat hotels op hun eigen site betere prijzen kunnen aanbieden.’
‘Dat geeft meer mogelijkheden tot ‘bijverkoop’ via het eigen platform. En gasten blijven langer op de site van het hotel. Dat heeft tot gevolg dat gasten uiteindelijk ook profiteren van betere prijzen (ook omdat dus de commissie grotendeels verdwijnt of in ieder geval meer onder controle is!).’
Hoe heb jij dit besluit als hoteleigenaar ontvangen?
‘Wij hebben deze informatie ontvangen via onze brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland, die hier nauw bij betrokken was. Het is natuurlijk heel goed nieuws. Ik heb geen enkele hoteleigenaar of -keten gehoord die hier niet blij mee is. Je bent weer baas van je eigen prijzen, terwijl die anders wel eens ‘vreemd’ waren samengesteld.’
Op papier lijkt het iets positief voor hotels, maar lopen die niet het risico dat ze bijvoorbeeld een lagere ranking krijgen als ze een lagere prijs hanteren? En zie jij nog meer nadelen?
‘De ranking bepaal je uiteindelijk zelf als hotelier, omdat je zelf bepaalt welke prijs je hanteert op welk platform. Daarnaast kun je op veel platforms ook de commissie zelf bepalen. Hoe meer commissie je betaalt, hoe hoger je vaak op de ranking komt te staan. Degene die betaalt bepaalt. Maar in ieder geval is de hotelier daar nu helemaal vrij in.’
‘Er zijn nog steeds genoeg hotels die in specifieke gevallen gebruikmaken van platforms. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn als je geen echte ‘front office’ hebt. Via platforms wordt eigenlijk bijna alles automatisch geregeld, dus dat scheelt bijvoorbeeld personeel(skosten).’
Consumenten maken veel gebruik van Booking. Leg jij (nog) eens uit waarom ze dit beter niet kunnen doen.
‘Puur om het feit dat je als hotel tussen de 10 en 20 procent aan commissie kwijt bent. Dus van elke 100 euro ontvang je slechts 80 euro. Dit geldt eigenlijk voor alle platforms, denk ook aan de restaurantplatforms zoals bijvoorbeeld Thuisbezorgd.’
‘Het is logisch dat je betaalt, omdat je een groot publiek bereikt. Denk aan marketing en promotie, denk aan het gemak en denk ook aan data die je hiervan krijgt en het vertrouwen dat de consument in deze platforms heeft. Maar dan nog is het heel veel geld en als je een en ander via je eigen site kunt ‘verkopen’, scheelt dit op jaarbasis een heel bedrag.’
‘Iedere ondernemer moet natuurlijk zelf weten of hij of zij hier wel of geen gebruik van maakt en in welke mate. Ik zeg altijd dat je bijvoorbeeld Booking uitstekend kunt gebruiken als ‘zoekmachine’. Maar probeer daarna via de site van het hotel waarvoor je kiest, een kamer te boeken. Hiermee kun je veelal besparen of in ieder geval voordelen behalen.’
Wat hoop je dat het besluit je oplevert?
‘Het besluit leidt ertoe dat hotels meer of eigenlijk volledige controle hebben over hun prijzen en de prijsstelling. Ook kunnen ze zelf bepalen welk distributiekanaal voor de verkoop van hun kamers gebruiken. Daarnaast gaat de gast uiteraard profiteren van meer opties en keuzes, en waarschijnlijk ook betere prijzen!’
Lees ook:
Deze hotelterrassen horen bij de beste van ons land
De Havixhorst uitgeroepen tot hotel van het jaar
Wellnesschef Marijn van de Worp: ‘Meer wellness in fine dining bij Thermen Bussloo’
ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne Tafelzuren, Bourgondisch Lifestyle, Chaîne des Rôtisseurs, Nice to Meat, Zeeuwsche Zoute, Schmidt Zeevis, la Fève chocolade en desserts, Grape ‘N’ Green, Nederlandse Streekwijnen en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.