Nieuws

Maritim Hotel Amsterdam opent deuren: ‘Echt f&b-hotel’

Onze hoofdstad krijgt er een bijzonder hotel bij. In Noord opent dit kwartaal Maritim Hotel Amsterdam. Naast de A’dam Toren en filmmuseum Eye, en met 579 kamers in een gebouw met 33 verdiepingen. We stelden directeur Caroline Receveur een aantal vragen. ‘We voegen nieuw uitzicht toe aan de stad.’

Er gebeuren spannende dingen in Noord: wat kun je vertellen over het nieuwe hotel Maritim in Amsterdam?
‘Maritim Hotels is een Duitse hotelketen met hotels in stadscentra, op airports of met bijzondere liggingen. Ze hebben een groot congres- en eventcentrum of bijvoorbeeld een restaurant met een Michelinster aan zee. Alle hotels hebben iets bijzonders.’

‘We zijn erg blij dat we nu in Amsterdam zo een bijzonder hotel mogen openen. We gaan straks open met een groot congrescentrum, vier restaurants en een bar, waarvan twee op de hoogste etages van het centrum van Amsterdam.’

‘Het wordt echt een f&b-hotel. Maritim is een familiebedrijf, waar chef Niemann veel regelt voor alle hotels en zelf al dertig jaar een Michelinster heeft. Chef Paul Stoop gaat met heel veel chefs al onze gloednieuwe keukens runnen. Iedereen is welkom overal. We worden zeker geen hotel voor de hotelgasten alleen. We willen er echt voor iedereen de deuren open zetten.’

Waarom is hotel Maritim een toevoeging aan het bestaande aanbod in de hoofdstad?
‘Maritim hotel Amsterdam zet alle deuren open voor de bewoner en bezoeker van de stad. De drie restaurants op de begane grond grenzen met terras allemaal aan een park of water. Op de 32e en 33e etage voegen we een nieuw uitzicht toe aan de stad. Daar komen een restaurant en een bar.’

‘Bijeenkomsten en congressen tot 4500 personen zijn mogelijk met alle faciliteiten daarbij onder één dak. Dit mist Amsterdam nog, zeker in het centrum en aan de noordzijde.’

‘We gaan zoveel mogelijk terug naar de traditie van de keuken. We openen een volwaardige patisserie-afdeling, werken zoveel mogelijk met lokale, biologische producten en de kwaliteit daarvan staat op nummer 1. We maken bijna alles in huis of werken samen met Amsterdamse ambachtelijke ondernemers.’

Caroline Receveur

Je bent een bekende en ervaren hoteldirecteur in het Amsterdamse, wat kun je vertellen over je achtergrond?
‘Na de Maastrichtse hotelschool heb ik in veel verschillende hotels en restaurants gewerkt. Het grote probleem met de hotellerie is dat je er nooit meer uitkomt. Geen enkel ander bedrijf maakt je werk zo allround.’

‘We hebben alle afdelingen in ons eigen gebouw. Iedereen werkt met iedere andere specialisatie samen. We zijn een groot en hecht team. Doordat je van marketing, inkoop, productie, IT, techniek, finance enz alles echt in je eigen bedrijf hebt en bepaalt, is het net een echt bedrijf in het klein. Dat maakt de sfeer en de dynamiek heel speciaal en uniek.’

‘Ieder teamlid kent de eindconsument en iedereen is echt betrokken bij het totaalproduct. Die betrokkenheid en teamspirit vind je nergens anders. Dit maakt de hotellerie het aller- allerleukst om te werken. Het is bijna niet uit te leggen aan iemand die het niet kent, maar het is echt anders dan waar ook.’

Waarom moet ik als gast absoluut een keer verblijven bij hotel Maritim?
‘Om alles bij de vraag hieronder te kunnen doen en nog veel meer. Hoewel, je hoeft het hotel niet uit. Nodig je vrienden uit voor een drankje in onze privébar in de presidentiële suite en begin de volgende ochtend met een dagje sauna in je eigen hotelkamer.’

‘Het ontbijt is echt anders dan in andere hotels. Onze kaas komt van Kef, het brood van Fort Negen en de Japanse chefs beginnen vroeg, omdat het hele Japanse buffet zelf gemaakt wordt.’

‘Dan kun je door naar de spa en onze schoonheidsbehandelingen. Na het zwemmen is het op de 32e etage tijd voor de lunch, of lunch Weens op onze begane grond en sla het uitzicht vanuit de bar op de 33e étage niet over. We hebben een volautomatische winkel met lokale producten. Dus voor een drukke dag kun je ook gewoon binnen blijven.’

Jij kent Amsterdam heel goed: welke insidertips heb je voor volgers van ChefsFriends?
‘Amsterdam-Noord verandert iedere dag en wordt daardoor steeds weer nog leuker, creatiever, dynamische en mooier. Daar waar het gaat om keukens kun je ook steeds iets nieuws ontdekken. Het is leuk dat goede keukens soms op heel bijzondere en niet per se luxe plekken zitten, zoals bijvoorbeeld een oude loods.’

‘Zeker de moeite waard zijn: restaurant Metro, mijn favoriet, ook voor het halen van brood en geweldige koeken voor thuis of onderweg. Geen nieuwe tip, maar hij mag niet ontbreken: Hotel de Goudfazant. Noorderlicht voor het vakantiegevoel, Cornerstone aan de Papaverweg, Europizza en dan niet alleen voor de pizza, want ze maken veel meer.’

‘Voor de echte Noord-cultuur moet je naar het NDSM-terrein en kun je het Straat Museum niet overslaan. De kunst is er groot en bijzonder, en kunstenaars zijn er gewoon aan het werk terwijl je komt kijken.’

Lees ook:
Jeroen Boone executive chef hotel Pulitzer Amsterdam
Avani opent eerste Nederlandse hotel in Amsterdam
Nieuwe wine director voor Sofitel Legend The Grand Amsterdam

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne TafelzurenBourgondisch LifestyleChaîne des RôtisseursNice to MeatSchmidt Zeevisla Fève chocolade en dessertsGrape ‘N’ Green en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Michelin 2025: dit zijn de nieuwe Nederlandse groene sterren

Volgend artikel

Fred in Rotterdam toegelaten tot mondiale club met sterrenchefs

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.