Nieuws

Lonely Planet-effect Rotterdam: fors meer hotelgasten

Rotterdam heeft in de eerste zes maanden van 2016 fors meer hotelgasten getrokken. Volgens CBS-cijfers gaat het in totaal om ruim een half miljoen mensen, samen goed voor bijna 800.000 overnachtingen. Stijgingen van respectievelijk 8,1 en 5,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Belangrijkste reden: de Lonely Planet.

In de eerste zes maanden van het jaar dat Rotterdam de Lonely Planet-stempel ‘Best in Travel 2016’ mag dragen, trok de Maasstad fors meer buitenlandse hotelgasten.

Rotterdam Partners
Ook de attracties en musea zagen het aantal bezoekers flink toenemen. De berichten komen van Rotterdam Partners, dat als doel heeft de lokale economie te versterken.

Het aantal buitenlandse hotelgasten steeg het eerste half jaar met 17,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor.

Nederland
Het aantal bezoekers uit eigen land nam eveneens toe, zo blijkt uit de voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Rotterdam trok in totaal ruim een half miljoen hotelgasten, die samen goed waren voor bijna 800.000 overnachtingen.

Een stijging van respectievelijk 8,1 en 5,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Duitsland en België
De meeste gasten kwamen uit Nederland (53 procent), Groot-Brittannië (8 procent), Duitsland (7 procent), België (6 procent), de Verenigde Staten (3 procent) en Frankrijk (3 procent).

Attracties en musea
De betaalde attracties werden in de eerste helft van 2016 ruim 1,7 miljoen keer bezocht. Dat is een toename van 11,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Voor de musea in Rotterdam is de stijging 14,4 procent, in totaal ruim een half miljoen bezoekers.

Vorig artikel

Hoofdrol voor wasabi in nieuwe menu Taiko Amsterdam

Volgend artikel

Vernieuwd Ciel Bleu met ‘full experience’ naar grote hoogte

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.