Nieuws

De Augurkenkoning: ‘Jullie zijn zoals we jullie op tv zagen’

Ook seizoen twee van De Augurkenkoning is een succes. Vele honderdduizenden volgden de afleveringen en op sociale media werd volop gesproken over familiebedrijf Kesbeke. ‘Wat ik als bijzonder heb ervaren? Dat mensen die dicht bij ons staan, ons zeiden: zoals we jullie op tv hebben gezien, zo zijn jullie ook.’

Met gemiddeld zo’n 700.000 kijkers én een nominatie voor de Gouden Televizier-Ring was het eerste seizoen van De Augurkenkoning een succes. Ook voor Oos Kesbeke en zijn zoons Silvian en Camiel. Laatstgenoemde vertelde ons eerder al dat het ‘ver, ver, ver boven verwachting’ was.

Het tweede seizoen telde acht afleveringen van een uur – exclusief de reclame – en trok opnieuw honderdduizenden kijkers. We belden met Camiel om te horen hoe de familie terugkijkt en of er misschien plannen zijn voor een derde seizoen…

Kunnen wij zeggen dat we nu een BN’er aan de telefoon hebben?
‘Ach, wat mij betreft niet hoor. Maar het is wel zo dat de realityserie veel teweeg heeft gebracht. Het is stervensdruk. Met bestellingen, maar ook met mensen die iets van je willen. We merken op straat dat mensen ons aanspreken, omdat ze ons kennen. Of ons aankijken en denken: ‘die ken ik ergens van’. Dat is wennen en hartstikke leuk, maar aangezien we tussendoor ook nog moeten werken ook wel eens hectisch.’

Naar ons idee heeft zo ongeveer iedereen jullie omarmd, hebben jullie dat ook zo ervaren?
‘Ik hoop dat onze status al goed was. De serie heeft laten zien wie we zijn en wat voor een bedrijf we hebben, en dat heeft de status hopelijk goed gedaan. Een van de redenen voor de serie was het vergroten van de naamsbekendheid en het merk Kesbeke op de kaart zetten. Ik denk dat ik mag zeggen dat dit is gelukt.’

De bedrijfsoverdracht van vader naar zoons was een belangrijk onderdeel van de realityserie, hoe is het daarmee?
‘Dat loopt volop. We sloten seizoen één af met het ondertekenen van de familiestaturen en sinds dit jaar zijn we mede-eigenaar. Silvian en ik proberen steeds meer te doen en we groeien in die rollen. Op termijn moet dat ertoe leiden dat we het samen voortzetten.’

Dan moet je vader wel willen stoppen en iedereen die de afleveringen heeft gezien, weet dat dit niet zomaar gebeurt…
‘Haha, dat klopt. Hartstikke mooi toch dat hij zo begaan is met het familiebedrijf.’

Was het voor jou vanzelfsprekend om de zaak voort te zetten?
‘Vanaf mijn achttiende weet ik dat zeker. Ik heb er even aan gedacht om dokter te worden, maar ontdekte dat dit niet bij me past. Ik ga voor een toekomst in het familiebedrijf.’

We hebben veel positieve reacties gelezen over de manier waarop jullie omgaan met jullie medewerkers. Ze meenemen naar Portugal bijvoorbeeld en dagelijks gezamenlijk lunchen op kosten van de baas. Herken je dat?
‘Dat hoor ik inderdaad heel vaak, maar wij hebben allemaal niet het idee dat we daarin uniek zijn of dat het zo bijzonder is. Uiteraard is het wel leuk om zoiets te horen.’

Waar veel kijkers vast ook benieuwd naar zijn: is al een nieuwe locatie gevonden in Almere?
‘Nee, nog niet. Maar we zijn er wel volop mee bezig. Mijn vader heeft er vandaag nog een bekeken.’

Als je terugkijkt op de afgelopen periode, wat is voor jou dan het meest bijzondere moment uit de afleveringen?
‘Waar ik heel blij mee ben, is dat veel mensen die dichtbij ons staan, zeggen: ‘Zoals ik jullie op televisie zag, zo zijn jullie ook’. Dat is wat we wilden en het is mooi om te horen dat dit blijkbaar is gelukt.’

Laatste belangrijke vraag: is er een kans op een derde seizoen?
‘Die vraag is er.’

Lees ook:
Kesbeke ontvangt jubileumpenning gemeente Amsterdam
De Augurkenkoning: ‘Succes ver, ver, ver boven verwachting’

ChefsFriends wordt mede mogelijk gemaakt door ‘De vrienden van…’: Kesbeke Fijne TafelzurenBourgondisch LifestyleChaîne des RôtisseursNice to MeatZeeuwsche ZouteSchmidt Zeevisla Fève chocolade en dessertsGrape ‘N’ GreenNederlandse Streekwijnen en R & R media en advies. Ook vriend worden? Stuur een e-mail naar rik@chefsfriends.nl.

Vorig artikel

Haute cuisine in huis: Franse klassiekers

Volgend artikel

Zeeuwsche Zoute op nieuwe locatie nog duurzamer

De auteur

Rik Leonards

Rik Leonards

Redacteur, eindredacteur, webredacteur. Journalistieke duizendpoot met gevoel voor detail. Denkt commercieel mee, ziet kansen en gaat geen uitdaging uit de weg. Taalprofessional met passie voor video.